1+2 gratis-actie Albert Heijn mag niet


Buurtsuper.be tevreden met oordeel van Economische Inspectie

Albert Heijn lanceerde begin vorige maand een - in ons land nooit geziene - ‘1+2 gratis’ actie. Buurtsuper.be vroeg de Economische Inspectie om de actie te onderzoeken, gezien in België de verkoop met verlies wettelijk verboden is. De Economische Inspectie heeft nu geoordeeld dat de Nederlandse keten dat verbod effectief heeft geschonden.

De minister voor Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) had de Economische Inspectie de opdracht gegeven om de boekhouding van Albert Heijn te controleren. Dat onderzoek is nu afgerond. De Economische Inspectie bekijkt wel nog of ze Albert Heijn een schikking zal voorstellen, dan wel of ze de zaak zal doorgeven aan het gerecht.

Minister Kris Peeters: “Bij verkopen met verlies wordt een normale concurrentie onmogelijk. Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt domineren. Dat kunnen we niet toelaten.”

Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be, is alvast tevreden met de kordate actie van de minister en de Economische Inspectie. Hij is het echter oneens met de minister die, naar aanleiding van deze actie nog zei dat “lage prijzen goed zijn voor de consument.”

Buurtsuper is het daar niet mee eens. “Een gezonde economie heeft een correcte winstmarge nodig. Lage prijzen hebben een limiet,” aldus Luc Ardies.

 

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy