2 Carrefour-producten opnieuw beloond

Nieuws Productnieuws

Twee Carrefour-producten werden bekroond door het International Taste Institute (ITI), de Galette Zuiver Boter en de Kaaskroketten Comté & Parmesan. Het resultaat van smaaktesten die intern en extern worden uitgevoerd door Carrefour.

De Galette Zuiver Boter won de Diamond Award van het International Taste Institute (ITI) voor het zevende achtereenvolgende jaar. De Kaaskroketten Comté & Parmesan van het premiummerk Carrefour Selection kregen de Superior Taste Award met 2 sterren. Een jury bestaande uit onafhankelijke deskundigen en professionele koks beoordeelden deze producten blindelings op verschillende criteria, met name het visuele aspect, de geur en vooral de smaak.

Om zijn aanbod voortdurend aan zijn klanten aan te passen, organiseert Carrefour regelmatig panels in een geaccrediteerd extern laboratorium. Ze zijn gemaakt voor elk nieuw product en voor de verbetering van bestaande producten. De panelen hebben uitsluitend betrekking op de producten van het merk Carrefour, alle categorieën gecombineerd. Voor nieuwe producten vinden ze plaats in twee opeenvolgende fasen: het ontdekkingspanel en het ontwikkelingspanel.

Het ontdekkingspanel
Multidisciplinaire professionals komen bijeen om een complete analyse van het product uit te voeren. Deze omvatten een meesterkok die de kwaliteit van het product valideert door te proeven en zijn mening te geven volgens een reeks criteria. Een food technologist is ook aanwezig om de conformiteit van het product met de geldende wetgeving en met het Carrefour Quality Charter te valideren.

Het ontwikkelingspanel
De tweede stap brengt consumenten samen die blindelings het product proeven. Elk product wordt vergeleken met gelijkwaardige producten op de markt, behalve in het geval van een innovatief product: het wordt vervolgens alleen geproefd.

Voor bestaande producten wordt één keer per jaar een controlepaneel uitgevoerd door consumenten die blindelings het product en gelijkwaardige producten op de markt proeven.

De methodologie is gebaseerd op kwalitatieve en kwantitatieve beoordelingen. Opmerkingen worden gegeven voor smaak en uiterlijk. Kwaliteit geeft aanleiding tot een algehele beoordeling in de vorm van opmerkingen. De geteste producten vallen in de categorie van verwerkte producten: koekjes, chocolade, yoghurt, bereide gerechten, ... Meer specifieke producten zoals wijn of koffie worden geëvalueerd door een panel van experts.

De resultaten van het ontwikkelings- en controlepanels worden geëvalueerd volgens een rooster: het Carrefour-product wordt als conform beschouwd als het vooral door de consument wordt gewaardeerd. In het geval dat het product niet voldoende scoort, worden de opmerkingen van de consumenten in aanmerking genomen om het product te verbeteren.

Lees ook ›› Alle producten (1828)

Belgische chef-koks ontwikkelen recepten voor Delhaize

Nieuws

Delhaize begon in 1999 samen te werken met bekende chefs en breidt nu haar bestaande assortiment uit met nieuwe gerechten. Peter Goossens, Lionel Rigolet, Sergio Herman, Wout Bru en Bart Desmidt ontwikkelden recepten voor de nieuwe verse bereide gerechten, vanaf december te vinden in de Delhaizewinkels.
Lees meer ››

Welke impact zal prijzenslag hebben op kwaliteit?

Nieuws

In Het Laatste Nieuws staat een artikel over hoe de Belgische supermarkten reageren op de komst van Jumbo. Volgens Test Aankoop zouden een aantal prijzen die Jumbo hanteert goedkoper zijn dan de prijzen die ze zelf, net over de grens in Nederland, toepast. Er wordt niet verwacht dat de prijzen blijvend laag worden gehouden bij de bewuste referenties.
Lees meer ››

De hele dag door ... eten

Nieuws

Buurtsuper.be is momenteel op inspiratiereis in New York. Wat daar opvalt is dat New Yorkers, jong en oud, de hele dag door eten of ‘snacken’. Te voet, op de bus of in de metro. Alles gebeurt gewoon ‘on the road’. Het aanbod is hier dan ook volledig op afgestemd. Komt die trend ook naar ons land? Volgende week opent alleszins de eerste KFC in ons land.
Lees meer ››