Aandeel groenten- en fruitverkoop in buurtsupers +7%

Nieuws Productnieuws

Van 6 tot 12 mei is het ‘Week van Groenten en Fruit’. Buurtsuper.be onderzocht bij haar leden welk (omzet)aandeel groenten en fruit hebben in de totale winkelverkoop en in de verkoop van de versafdelingen. Volgens dit onderzoek zit de verkoop van groenten en fruit wel degelijk in de lift.

Volgens VLAM eet de gemiddelde Belg iets minder dan 100 kg groenten en fruit per jaar en besteedt hieraan iets meer dan 200 euro. Maar volgens het Vlaams Instituut Gezond Leven is dat nog te weinig. Zij beveelt 200 g groenten bij de warme maaltijd aan, aangevuld met een portie rauwkost of groentesoep bij de lunch. Maar in hoeverre volgen wij die goede raad op? 

Resultaten AGF-verkoop (Aardappelen, Groenten en Fruit) in buurtsupers: 
- Het omzetaandeel van AGF in de totale omzet van een gemiddelde buurtsuper is 12,4% en is de laatste vijf jaar met 5% gestegen (van 11,8% naar 12,4%).
- Het aandeel van AGF in de omzet van alle versproducten bedraagt 25,6% of iets meer dan ¼.
- Dit aandeel is op vijf jaar tijd met 7% gestegen (van 23,9% in 2014 naar 25,6% eerste kwartaal 2019).

Geen acties op groenten en fruit
Buurtsuper.be vindt de recente promotieacties die supermarktcentrales organiseren op groenten en fruit dan ook geen goed idee. Bovendien "ondergraven eenzijdige prijskortingen of producten die gratis, bij wijze van koppelverkoop, worden weggegeven op termijn de investeringen in de kwaliteit van groenten en fruit," aldus Luc Ardies. 

Wél promoten
Uit cijfers van de Belgische nationale voedselconsumptiepeiling blijkt dat slechts 3% van de millennials de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten eet. Ook jongere gezinnen zouden uit tijdsgebrek te weinig groenten verwerken in hun dagelijkse maaltijd.

Nog volgens Buurtsuper.be moet de sector dus eerder gaan nadenken over hoe ze deze producten aantrekkelijker kan maken voor jongere consumenten. En een groter aanbod realiseren van kant-en-klare groenten die thuis sneller en gemakkelijker kunnen worden klaargemaakt.

Seizoensgebonden aanbod
Tot slot stelt Buurtsuper.be dat de beschikbaarheid van alle soorten fruit en groenten het hele jaar door in de supermarkt geen goed gegeven is. "We moeten terug naar een meer seizoensgebonden aanbod zodat we opnieuw kennismaken met producten die, als ze voorradig zijn, ook qua kwaliteit en smaak op hun beste zijn. Het verkopen van fruit op momenten dat ze niet top zijn, doet de goesting bij de consument voor die specifieke producten op termijn afnemen", zegt Luc Ardies.

Lees ook ›› Alle producten (1472)

SPAR-campagne #verder

Nieuws

Deze maand start in Nederland de nieuwe reclamecampagne van SPAR met als thema #verder. Via social media, winkelmaterialen, folders, magazines, tv en vrachtwagens, maakt Nederland kennis met waar SPAR vandaag de dag voor staat: dé winkel voor dagelijks gemak, waar de consument op elk moment van de dag vindt wat hij nodig heeft.
Lees meer ››

Bestel je Mooimakers affiches voor 31/5

Nieuws

Mooimakers, het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort van de OVAM, Fost Plus en de VVSG, is in volle voorbereiding voor haar zomercampagne. De nieuwe affiches en de nieuwe 'wobbler' kunnen nog besteld worden tot eind mei.
Lees meer ››

“Een supermarkt moet op alle vlakken sterk staan”

Nieuws

Er beweegt veel in de wereld van de supermarkten. Luc Bormans weet er alles van. Hij beheert niet alleen drie Delhaize-winkels in Namen, hij staat ook al twee jaar aan het hoofd van Aplsia, de vereniging van franchisenemers. In ons Super magazine lees je een gesprek met hem over de troeven en uitdagingen van de sector.
Lees meer ››