AH wil supermarkten nieuwe functie geven


Albert Heijn gaat zijn supermarkten drastisch hervormen. De eerder banale producten zoals kruidenierswaren, schoonmaakmiddelen en dierenvoeding zullen moeten plaatsmaken voor eethoeken, veel meer vers en servicepunten voor snelle thuisbezorging. Mogelijk worden er ook winkels gesloten.

De traditionele supermarkten van Albert Heijn kregen in 2017 minder klanten over de vloer dan het jaar ervoor. Kwam in 2016 nog zo'n 88% van de huishoudens in een AH-winkel, dan duikt dit jaar het percentage waarschijnlijk onder de 80%. Kolk trekt uit de terugloop van het aantal supermarktklanten de conclusie dat de supermarkten van Albert Heijn ‘een andere functie’ moeten krijgen. Dit heeft alles te maken met het feit dat de groei van de gewone winkels achterblijft ten opzichte van de marktgroei. Vooral de eigen filialen scoren slechter dan de markt. Opvallend is dat de winkels van franchisenemers het beter doen. Kolk zegt dat het aantal winkels sterk zal afnemen.

Tot de veranderingen bij Albert Heijn behoort de introductie van eigen keukens voor de bereiding van warme maaltijden. Die worden buiten de winkels gevestigd en een eerste gaat begin volgend jaar open in Amsterdam. Volgens Kolk vergroot Albert Heijn zijn potentiële inkomsten fors door de komende transformatie van supermarkt tot een soort eet- en bezorgcentrum: "De supermarktsector in Nederland heeft een omvang van €38 miljard, maar als je daarbij de out-of-home foodmarkt telt, spreken we over €65 miljard."

Luc Ardies van Buurtsuper.be hierover: “Dat retailers in de toekomst de complete food markt beogen, dus ook datgene wat consumenten buitenshuis eten, lijkt me een logische stap. Het blijkt bovendien uit tal van studies dat de consument bereid is om (iets) te betalen voor thuisbelevering van maaltijden. Maar op die manier ga je er van uit dat de consument van morgen niet langer bereid is om zijn boodschappen in de supermarkt te doen. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat de consument op bepaalde momenten zich wil laten inspireren door aantrekkelijke winkelconcepten waar je kan rondkuieren, dingen proeven, op het laatste moment nog beslissen wat je gaat eten of zelfs ter plaatse een lekkere maaltijd nemen. Onze Buurtsuper.be inspiratiereizen naar het buitenland wijzen uit dat zo’n concepten succes kunnen hebben omdat ze precies het tegenovergestelde bieden dan datgene wat e-commerce in combinatie met thuisbelevering oplevert.

 

Gerelateerde artikels

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf

Actueel

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy