Ambachtelijke producten winnen aan terrein

Nieuws Productnieuws

Grote merken zijn bang dat hun producten niet in de smaak vallen van de nieuwe generatie. Jongere consumenten houden eerder van de ambachtelijke variant van hun producten.

"Consumenten willen lokale, handgemaakte producten die in kleine oplages worden gemaakt." Dat zegt socioloog Richard Ocejo, auteur van het boek Masters of Craft: Old Jobs in the New Urban Economy in RetailTrends.

Consumenten vragen zich volgens de auteur tegenwoordig hardop af waar producten vandaan komen en hoe ze zijn gemaakt. Ze willen verhaal achter het product. Die vraag gaat ten koste van de anonieme massaproductie. De ‘grote jongens’ zijn zich volgens Ocejo bewust van het imagoprobleem van hun product.

Ocejo verwacht dat het marktaandeel van ambachtelijke producten ‘significant gaan oplopen’, al blijft massaproductie de bovenhand houden. “Daarvoor gaat er te veel geld om in deze industrie. Wel worden de mainstreammerken uitgedaagd op een manier die lang niet meer is voorgekomen.”

Lees ook ›› Alle producten (1382)

Interview met schrijver van hét marketingboek van 2018

Nieuws

Super magazine sprak met Rachid Lamrabat. Hij helpt bedrijven om hun marketing af te stemmen op de nieuwe consument. Zijn boek ‘Etnomarketing’ werd verkozen tot BAM Marketing Book of the Year 2018. Hij is spreker op ons marketingcongres in april. Lees hier, bij wijze van voorproefje, alvast het interview...
Lees meer ››