Bijna 5.000 premies voor hinder door wegenwerken


De impact van wegenwerken op handelszaken valt niet te onderschatten. Dat zegt Veronique Roosens van De Groene Slager aan de Turnhoutsebaan in Wijnegem. Vorig jaar werden daar de fiets- en voetpaden vernieuwd.

"Onze zaak werd erg moeilijk bereikbaar. Al helemaal met de auto, maar ook voor voetgangers en fietsers. UNIZO wees ons toen op de mogelijkheden van de hinderpremie. Kort nadat we ons dossier hadden ingediend, kregen we 2.000 euro." De wegenwerken duurden er drie maanden - dan volstaat die som niet om de teruggelopen inkomsten te dekken. "We kregen 30 tot 35% minder klanten over de vloer", zegt Roosens. "Nu, de compensatie is eigenlijk bedoeld om klanten en leveranciers te informeren. We hebben dat ook gedaan: borden geplaatst langs invalswegen en iedereen ingelicht via de website en sociale media. Je mag geen mirakels verwachten van de premie, maar alle beetjes helpen."

In totaal deden vorig jaar 4.204 handelaars een beroep op de hinderpremie, 535 van hen kregen een bijkomende sluitingspremie, terwijl 48 alleen een sluitingspremie ontvingen. Op zo'n sluitingspremie - van 80 euro per dag - heb je recht zodra je 21 dagen op rij de rolluiken naar beneden moet laten. Alles samen werd 9.523.520 euro uitgekeerd, net iets meer dan in 2018.

Twee jaar eerder, in 2016, was nog een ander systeem van kracht: toen konden getroffen handelaars een 'rentetoelage' of 'inkomenscompensatievergoeding' aanvragen. Dat was complexer, waardoor slechts 850 ondernemers geholpen werden. Samen kregen zij wel iets meer dan 5 miljoen.

"Het is positief dat nu meer ondernemers in aanmerking komen en dat het uitgekeerde bedrag groter is", zeggen UNIZO en Buurtsuper.be. "Eén van de grote manco's is de werfzone: handelaars krijgen enkel een premie wanneer ze daarbinnen liggen. Maar er zijn ook heel wat ondernemers die er net buiten vallen en tóch hinder ondervinden. Het verkeer wordt vaak al omgeleid nog voor men aan de werken zelf komt. Daarom roepen beide organisaties op om de premie voortaan op een 'hinderzone' te baseren. Maar dan zal er echter ook een stijging van het budget nodig zijn."

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy