Blurring en beleving mét betekenis

Nieuws

In Elsevier Weekblad verscheen een artikel over ‘Blurring’ van Hans van Tellingen van het studiebureau Strabo: “We gaan steeds beter eten en drinken in Nederland. Gelukkig. Er komen steeds meer horeca-units bij. En daarbij neemt het aandeel horeca in de retailomzet toe. Maar het allerleukste? Er wordt steeds vaker ‘gemengd’. Of ‘geblurd’, op zijn Engels gezegd."

"Winkels verkopen steeds vaker maaltijden. En verstrekken steeds vaker drankjes. Terwijl sommige restaurants ook producten verkopen. Er komen steeds meer succesvolle initiatieven die als een mix van horeca, winkel en marktkraam gezien kunnen worden. Zoals de Markthal en Fenix Food Factory in Rotterdam. Blurring moet dan ook vanzelfsprekend zijn. En alle ruimte krijgen die nodig is.

Functiemenging speelt namelijk een belangrijke rol bij de voortdurende nood van de retailer om zich te blijven profileren en positioneren. Het is de kunst je gasten te verleiden om zo lang mogelijk bij jou in de winkel te verblijven. Een hogere verblijfstijd leidt namelijk tot hogere bestedingen. Dat is een feit. Als blurring al een ‘jeukwoord’ is, dan is ‘beleving’ dat helemaal. Maar consumenten willen er steeds meer voor betalen. Voor ‘beleving met betekenis’, welteverstaan.

Een belevenis is een belangrijk economisch goed geworden. Dat je kunt produceren en verkopen. Bijvoorbeeld in de vorm van voedsel en drank. Maar ook in de vorm van vermaak. Denk aan winkels met het karakter van een tentoonstellingsruimte. En de vele evenementen in de Rotterdamse Koopgoot. De attractie helpt de transactie te realiseren en levert meerwaarde op. Hoe zorg je voor betekenis? Door ervoor te zorgen dat de gecreëerde belevenis bij de winkel, plek en klanten past. Het moet ‘authentiek’ zijn. Op een uitgekiende en goed geregisseerde belevenis in een belevingsvolle omgeving volgen ook commerciële successen. Al wordt échte beleving met betekenis nog steeds gevormd door ‘service en ondernemerschap’. Verwen je klant. Hou van je klant. Dat is de essentie van retail. Nog steeds. Nog meer dan voorheen."

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1828)

Belgische chef-koks ontwikkelen recepten voor Delhaize

Nieuws

Delhaize begon in 1999 samen te werken met bekende chefs en breidt nu haar bestaande assortiment uit met nieuwe gerechten. Peter Goossens, Lionel Rigolet, Sergio Herman, Wout Bru en Bart Desmidt ontwikkelden recepten voor de nieuwe verse bereide gerechten, vanaf december te vinden in de Delhaizewinkels.
Lees meer ››

Welke impact zal prijzenslag hebben op kwaliteit?

Nieuws

In Het Laatste Nieuws staat een artikel over hoe de Belgische supermarkten reageren op de komst van Jumbo. Volgens Test Aankoop zouden een aantal prijzen die Jumbo hanteert goedkoper zijn dan de prijzen die ze zelf, net over de grens in Nederland, toepast. Er wordt niet verwacht dat de prijzen blijvend laag worden gehouden bij de bewuste referenties.
Lees meer ››

De hele dag door ... eten

Nieuws

Buurtsuper.be is momenteel op inspiratiereis in New York. Wat daar opvalt is dat New Yorkers, jong en oud, de hele dag door eten of ‘snacken’. Te voet, op de bus of in de metro. Alles gebeurt gewoon ‘on the road’. Het aanbod is hier dan ook volledig op afgestemd. Komt die trend ook naar ons land? Volgende week opent alleszins de eerste KFC in ons land.
Lees meer ››