Carrefour en atelier Westvers versterken samenwerking

Nieuws

Carrefour België werkt met atelier Westvers sinds 1982 en heeft besloten om die samenwerking te versterken. Atelier Westvers maakt deel uit van de groep Westvlees en is één van de voornaamste actoren in de varkenssector.

Westvers is leverancier van het Varkensvlees van de Kwaliteitsketen Carrefour. De samenwerking met Westvers maakt het mogelijk om te voldoen aan de vraag naar biologische producten, die in België in 10 jaar tijd verdubbeld is. Het vlees dat in het atelier van Westvers wordt verwerkt en verpakt, is hoofdzakelijk afkomstig van kleine lokale producenten die door Carrefour worden ondersteund.

Dankzij de blockchaintechnologie die Carrefour in samenwerking met Westvers heeft geïmplementeerd, kunnen consumenten het vlees tot aan haar geboorte traceren en de afgelegde afstand ervan achterhalen door de QR-code op de verpakking te scannen. 

De traceerbaarheid van producten maakt het mogelijk de voedselveiligheid te versterken. Dankzij de samenwerking tussen Carrefour en Westvers zal men die blockchaintechnologie nu kunnen uitbreiden naar andere producten. Een enkele productielocatie zorgt voor één aanspreekpunt en deze centralisatie maakt een betere controle van de activiteiten mogelijk. Ter herinnering: Carrefour is de eerste en enige retailer die in België de blockchain in de voedselketen heeft geïntroduceerd.

Vermindering van de CO2-uitstoot door vermindering van het vervoer
De centralisatie van alle activiteiten in één enkele werkplaats en de rationalisatie van de logistieke stromen zullen een positieve impact hebben op het milieu en de planeet. Deze nieuwe organisatie zal het transport per vrachtwagen aanzienlijk beperken en de CO2-uitstoot verminderen. Het verminderen van de CO2-uitstoot maakt deel uit van de inspanningen van Carrefour voor onze planeet. Zo heeft Carrefour België haar CO2-uitstoottussen 2010 en 2018 al met 78% verminderd.

Minder verpakkingen door nieuwe technologieën
Zoals vermeld in actie 11 van Act For Food wil Carrefour haar milieu-impact verminderen door de verpakking van haar 11.000 eigen merkproducten te verminderen en door het recycleren van materialen te stimuleren. De centralisatie van de productie op één locatie maakt het mogelijk om aanzienlijk te investeren in nieuwe verpakkingstechnologieën. Zoals onlangs aangekondigd is het biologische vleesassortiment al verpakt in recycleerbare kartonnen verpakkingen.

Met respect voor het dierenwelzijn
Het atelier van Westvers wordt erkend als een van de modernste in België en zelfs op internationaal niveau. Het management besteedt veel aandacht aan dierenwelzijn door middel van een duidelijke beleid en concrete praktijken. Enkele jaren geleden, en lang voordat minister Ben Weyts het verplicht stelde, installeerde Westvers al camera’s om ervoor te zorgen dat haar beleid en praktijken werden toegepast.

Foto: Guillaume de Colonges - CEO Carrefour Noord- en Oost-Europa & Jos Claeys - CEO Westvlees

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1415)

Plezier op het werk, werkt!

Nieuws PMO Opleidingen

Hoe hoog is het plezier bij jouw medewerkers? Tijdens de Dag van de Medewerker zet je ze misschien extra in de bloemen, maar gelukkige medewerkers zijn het hele jaar door belangrijk. Ze bepalen immers of jouw buurtsuper succesvol is!
Lees meer ››

Nieuwe blauwe zak

Nieuws

Op 1 april 2019 zijn de eerste intercommunales Verko et IDM van start gegaan met de nieuwe en uitgebreide ‘blauwe zak’. Deze laat nu ook plastic verpakkingen toe die vroeger werden geweigerd zoals botervlootjes, yoghurt potjes,…
Lees meer ››