Coca-Cola verpakt blikken voortaan in karton


Zo wordt jaarlijks 80 ton plastic bespaard in België. De installatie werd ingehuldigd in aanwezigheid van Mathias De Clercq, burgemeester van Gent, en maakt onderdeel uit van een groots West-Europees initiatief waarbij naar schatting jaarlijks zo’n 4.000 ton plastic in West-Europa bespaard zal worden.

Verscherpte verpakkingsdoelstellingen, concrete stap in Gent
De nieuwe verpakkingsinstallaties zijn een onmiddellijke doorvertaling van Coca-Cola’s aangescherpte duurzaamheidsdoelstellingen voor West-Europa die gisteren werden aangekondigd en waarin het streven naar een wereld zonder verpakkingsafval centraal staat. 

Etienne Gossart, Country Director België en Luxemburg, Coca-Cola European Partners: “Als marktleider willen we op alle vlakken toonaangevend zijn, dus ook wat verpakkingen betreft. We moeten het gebruik van verpakkingen waar mogelijk verminderen. Alle verpakkingen, inclusief plastic, moeten worden ingezameld. Daarom willen we stap voor stap alle onnodige of moeilijk te recycleren plastic uit ons aanbod verwijderen. Vandaag zetten we in Gent een belangrijke stap om maximaal te besparen op moeilijker te recycleren plastic.”

Eerder dit jaar lanceerde Coca-Cola een zomercampagne met de oproep: ‘Koop geen Coca-Cola als je ons niet helpt recycleren!’ Coca-Cola is daarmee de eerste in zijn sector die zo inzet op het thema van recyclage. Ook lanceerde het bedrijf flessen gemaakt uit 100% gerecycleerd plastic voor het volledige portfolio van Chaudfontaine.

Made in Gent
De recente investering in Gent illustreert ook dat het bedrijf blijvend wil investeren in de productie- en distributievestiging, die vorig jaar nog haar 50e verjaardag vierde. “Er werd sinds 2015 in totaal al meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd in de productie- en distributievestiging van Gent door het bouwen van een gloednieuwe fabriek. Dat investeringstraject zorgt ervoor dat we in de toekomst nog beter kunnen inspelen op steeds evoluerende marktontwikkelingen. Dankzij die geleidelijke optimalisaties hebben we samen opnieuw een positief investeringsklimaat gecreëerd in Gent”, aldus Bernard Santens, Productiedirecteur Coca-Cola European Partners Gent.

De nieuwe kartonnen multi-packs worden gebruikt bij het verpakken van blikjes Coca-Cola original taste, Coca-Cola light taste, Coca-Cola zero sugar, Fanta, Sprite, Finley, Fuze Tea en Appletiser in verschillende formaten (12 x 0,15L, 6 x 0,25L en 4 x 0,25L), goed voor zo’n 29 productvarianten in totaal. Het karton dat gebruikt wordt draagt het PEFC (Programme for the Endorsement of Forestry Certification), SFI- (Sustainable Forest Initiative), en FSC-keurmerk (Forest Stewardship Council).

De blikjes met kartonnen verpakking zullen vanaf volgende week te vinden zijn in de Belgische en Luxemburgse supermarkten.

Gerelateerde artikels

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf

Actueel

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy