Consument hecht meer waarde aan ervaringen

Nieuws

In de Morgen verscheen een artikel over de evolutie binnen onze retail. Adviesbureau McKinsey stelde vast dat de consument vier keer meer spendeert aan zaken als uit eten gaan, entertainment en reizen dan aan producten.

De gemiddelde consument hecht geen waarde meer aan spullen, maar wel aan ervaringen. Ook retail specialist Doug Stephens voorspelt: "Een retailplek zal niet langer een plaats zijn waar hoofdzakelijk dingen verkocht worden. Het zijn fysieke portalen naar merkbeleving, plekken waar we dingen kunnen bijleren, kunnen experimenteren, geëntertaind worden en eventueel zelf kunnen creëren. Dat wil niet zeggen dat er geen producten te koop zullen zijn, maar de nadruk zal daar niet meer op die verkoop liggen. De volledige manier waarop winkels vandaag ontworpen en ingedeeld zijn, van hoe en wie het personeel is, drastisch omgegooid zal moeten worden. Stop thinking stores, start thinking stories."

“Het einde van de fysieke winkel is dus zeker niet nabij, en dat die in de toekomst ooit overbodig wordt is ook niet waarschijnlijk,” zegt Belgisch trendwatcher Herman Konings. "Het worden interessante tijden. Enerzijds heb je de generatie babyboomers die het consumeren met de paplepel hebben binnengekregen en de komende tien jaar op pensioen gaan. Die zullen heus niet allemaal online gaan shoppen, want ze hebben plots de tijd om weer te gaan winkelen. Anderzijds heb je de jongere generaties die zich heel fel afzetten tegen de 'ver-te-veeling' en die een groter ecologisch bewustzijn hebben. Zij willen zich herkennen in de merkwaarden. Waar ze shoppen en wat ze kopen maakt deel uit van hun identiteit."

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1693)

Medewerkers in buurtsupers maken het verschil

Nieuws

Al 55 jaar staat Christiane Goossens (76) - ‘madame Goossens’ voor collega’s en klanten - in Aalst achter de supermarktkassa. Het is voor medewerkers zoals Christiane, dat Buurtsuper.be dit jaar het personeel centraal zet tijdens haar imagocampagne.
Lees meer ››

Extralegale voordelen zoals loonbonus onderbenut

Nieuws

In De Tijd vertelt sociaal secretariaat Partena, op basis van een rondvraag bij 169 bedrijven, dat de extra legale voordelen te weinig worden gebruikt. Het gaat over extra’s die werkgevers aan werknemers kunnen toekennen boven op het loon. De meest bekende zijn maaltijd- en ecocheques en groeps- en hospitalisatieverzekeringen.
Lees meer ››