Consument hecht meer waarde aan ervaringen

Nieuws

In de Morgen verscheen een artikel over de evolutie binnen onze retail. Adviesbureau McKinsey stelde vast dat de consument vier keer meer spendeert aan zaken als uit eten gaan, entertainment en reizen dan aan producten.

De gemiddelde consument hecht geen waarde meer aan spullen, maar wel aan ervaringen. Ook retail specialist Doug Stephens voorspelt: "Een retailplek zal niet langer een plaats zijn waar hoofdzakelijk dingen verkocht worden. Het zijn fysieke portalen naar merkbeleving, plekken waar we dingen kunnen bijleren, kunnen experimenteren, geëntertaind worden en eventueel zelf kunnen creëren. Dat wil niet zeggen dat er geen producten te koop zullen zijn, maar de nadruk zal daar niet meer op die verkoop liggen. De volledige manier waarop winkels vandaag ontworpen en ingedeeld zijn, van hoe en wie het personeel is, drastisch omgegooid zal moeten worden. Stop thinking stores, start thinking stories."

“Het einde van de fysieke winkel is dus zeker niet nabij, en dat die in de toekomst ooit overbodig wordt is ook niet waarschijnlijk,” zegt Belgisch trendwatcher Herman Konings. "Het worden interessante tijden. Enerzijds heb je de generatie babyboomers die het consumeren met de paplepel hebben binnengekregen en de komende tien jaar op pensioen gaan. Die zullen heus niet allemaal online gaan shoppen, want ze hebben plots de tijd om weer te gaan winkelen. Anderzijds heb je de jongere generaties die zich heel fel afzetten tegen de 'ver-te-veeling' en die een groter ecologisch bewustzijn hebben. Zij willen zich herkennen in de merkwaarden. Waar ze shoppen en wat ze kopen maakt deel uit van hun identiteit."

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1917)