Consument koopt meer fruit en groenten bij de buurtsuper


Het thuisverbruik van fruit steeg licht van 46,6 naar 47 kg per capita. Vers fruit was vorig jaar 4% duurder waardoor de fruitbestedingen 5% hoger uitkwamen. Door de inflatie en de hogere gemiddelde prijs van groenten en fruit steeg de besteding van de totale categorie van 212 naar 219 euro per capita. De biogroenten en -fruit wonnen vorig jaar terrein maar de groei vlakt af.

De nummer één in de groentekorf blijft ‘de tomaat’, op de voet gevolgd door de wortel. Binnen de top tien wonnen enkel paprika en champignons terrein. De nummer één in de fruitkorf, de appel, met Jonagold op kop, die fors duurder was, kon zich qua volume niet handhaven en verloor verder marktaandeel aan vooral de bananen. De aardbeien kenden een goed jaar en stegen zowel in volume als in besteding.
Qua distributie was er weinig verandering. ‘DIS 1’ daalde lichtjes van 49 naar 48% marktaandeel en blijft een stevige marktleider gevolgd door hard discount met 24%. Op de derde plaats steeg de buurtsupermarkt van 14 naar 16% marktaandeel.

Buurtsupermarkt wint terrein
48% van het aangekochte volume verse groenten en vers fruit passeerde in 2017 bij DIS 1 (hypermarkten en grotere supermarkten) langs de kassa. Dit is één procent minder dan in 2016. Hard discount (Aldi en Lidl) heeft een volumeaandeel van 24%. Na een jaarlijkse stijging tussen 2010 en 2015 voor hard discount, noteren we een stabilisatie in 2017.
Op de derde plaats staat de buurtsupermarkt. Het is de enige stijger in 2017; hij klom van een marktaandeel van 14 naar 16%. Alle supermarkten samen (Dis 1, Hard discount en buurtsupermarkt) haalden vorig jaar een aandeel van 88%. Verse groenten en vers fruit worden steeds meer supermarktproducten ten koste van de markten, groentewinkels en rechtstreekse aankoop.
Een andere trend is de opkomst van de maaltijdboxen die aan huis geleverd worden of kunnen afgehaald worden. Deze formule is succesvol bij welgestelde alleenstaanden en gezinnen met kinderen. Bijna 3% van de Belgen heeft als eens een maaltijdbox besteld.

Dat alles leert VLAM uit de cijfers die het marktonderzoeksbureau GfK Belgium via zijn panel van 5.000 Belgische gezinnen verzamelde. De cijfers hebben enkel betrekking op thuisverbruik.

Meer cijfers over groenten & fruit in het juni-nummer van het magazine volgen Buurtsuper.be.

Gerelateerde artikels

Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
Optreden tegen buurtbewoners die zich systematisch parkeren op jouw parking?

Actueel

Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
Optreden tegen buurtbewoners die zich systematisch parkeren op jouw parking?
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy