Consumenten bepalen via smaaktesten assortiment Colruyt Group

Nieuws

Colruyt Group investeert fors in de kwaliteit van zijn huismerken, door nog sterker in te spelen op de behoeften van consumenten om steeds bewustere en duurzamere keuzes te maken. Jaarlijks investeert Colruyt Group zo 2,5 miljoen euro in smaak- en gebruikstesten.

Die testen gebeuren volgens een nieuwe wetenschappelijke en gecertificeerde methode in twee testlabo’s van Colruyt Group, thuis bij consumenten en mobiel op locaties. Alle 3.500 eigenmerkproducten worden doorlopend getest, zodat het hele assortiment Boni Selection, Everyday en Spar minstens om de twee jaar opnieuw aan het oordeel van de consumenten wordt onderworpen. Met deze unieke vorm van co-creatie investeert Colruyt Group aanzienlijk in betrokkenheid en transparantie voor de consumenten. Al 50.000 consumenten bepalen zo mee de kwaliteit, lekkere smaak en gebruiksvriendelijkheid van de huismerken van de groep. 

Colruyt Group heeft een lange traditie in het testen van producten. De eerste testen gaan terug tot de jaren 70. Recent ontwikkelde de groep een wetenschappelijk onderbouwde, door het onafhankelijke instituut Quality Control gecertificeerde, testmethode. Deze werd intussen beproefd op bijna de helft (1.300) van de huismerkproducten. 9 op 10 producten doorliepen met succes de strenge smaak- en gebruikstesten. De overige worden in samenspraak met de leveranciers aangepast alvorens in de winkelrekken terecht te komen.

Representatief en grootschalig

Van de 3.500 Boni Selection, Everyday en Spar huismerkproducten werden intussen 1.300 producten getest. Dit gebeurde door 50.000 consumenten waarvan 4.500 thuistesters, 1.350 testers in de testlabo’s van Colruyt Group en 44.150 testers via mobiele testen aan winkellocaties. Jaarlijks besteden 25 voltijdse medewerkers 45.000 werkuren aan het testen van het Boni Selection, Everyday en Spar assortiment bij de consumenten. Zij worden actief ondersteund door 10 verkoopsmedewerkers.

Om de representativiteit van de testen nog te vergroten werkt Colruyt Group niet met experten panels of ambassadeurs van producten, maar met gewone consumenten die via de testen mee bepalen wat er bij Colruyt Group in de rekken ligt. Deze vorm van co-creatie, waaraan al 50.000 Belgen deelnemen, vergroot de veelgevraagde transparantie en betrokkenheid van consumenten. Omdat transparantie en klantenbetrokkenheid aan belang blijft winnen, wil Colruyt Group eind volgend jaar de kaap van 100.000 consumenten die aan de testen deelnamen bereiken.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1154)