Cru van Coluryt maakt jaarlijks 8 miljoen euro verlies


"Onze vestiging daar was een bestemmingswinkel. Op die locatie was geen passage, waardoor er onvoldoende omzet gedraaid werd", zegt Stefan Goethaert, algemeen directeur Colruyt Fine Food. Cru besloot de winkel te sluiten en te herbeginnen aan de Groenplaats in Antwerpen. Cru is nu wel tevreden over de winkel. "We noteren er al dubbel zoveel mensen als in Wijnegem", zegt Jo Spiegeleer, business unit ­manager van Cru.

Halfweg 2021 wil Cru een vierde versmarkt openen, in een voormalige brouwerij aan de Ninoofsesteenweg in Dilbeek. Goethaert denkt wel dat er later nog nieuwe verkooppunten zullen volgen. "We bekijken stap voor stap waar er plaats is."

Cru heeft slechts 850 artikelen in het ­assortiment, tegenover 10.500 in een ­Colruyt-supermarkt. Maar de winkel biedt een totaal andere beleving. De ambitie is om telkens het beste assortiment aan te bieden, producten met meer smaak en van een hoge kwaliteit.

Wie kan zich die luxeprijzen veroorloven? "We hebben drie soorten klanten", zegt Goethaert. "Mensen die hier dagelijks verse inkopen komen doen, mensen die bij speciale gelegenheden komen en consumenten die voor bepaalde producten komen." Bij de trekkers zitten vooral brood en ook kaas. "Het zuurdesembrood wordt in Halle speciaal voor de drie winkels gebakken. In de kaasafdeling liggen veel soorten de in een gewone supermarkt niet te vinden zijn. Ook de gerookte zalm doet het goed."

De eindejaarsperiode betekent dat Cru een dubbele omzet draait. Wanneer hoopt Cru break-even te draaien? Goethaert lacht minzaam, maar een antwoord komt er niet. Eenzelfde reactie bij de vraag of Overijse na vijf jaar al break-even is. De resultatenrekening suggereert iets anders. Cru stapelde al zo'n 30 miljoen euro (fiscaal aftrekbare) verliezen op. 8 miljoen daarvan werden ingeschreven in het recentste boekjaar, toen Wijnegem dichtging. Per 100 euro in het winkelmandje, legde Cru toen 50 euro bij. Zelfs gecorrigeerd voor uitzonderlijke kosten, zal het nog wel even duren voor er een nulresultaat gehaald wordt.

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy