De familie Carrefour: moeder, dochter en kleinzoon hebben elk hun eigen supermarkt

Nieuws

Eeklo Liliane Ryckaert (78) baat de Carrefour Market in Waarschoot uit. Els De Smet (55) die in Oostakker. En Yannick Haemers (30) in Eeklo. Niets bijzonders, ware het niet dat de uitbaters uit één en dezelfde familie komen.

“We kunnen ons geen leven buiten de winkelrekken voorstellen”, zeggen moeder, dochter en kleinzoon. Gemakshalve wordt soms te snel gezegd dat iets in iemands bloed zit, maar bij de Meetjeslandse familie van Liliane Ryckaert is dat allesbehalve gelogen. De 78-jarige vrouw staat al 42 jaar aan het hoofd van haar eigen supermarkt en heeft dat winkel-gen doorgegeven aan haar dochter Els en kleinzoon Yannick. Alle drie zijn ze uitbater van een eigen Carrefour Market. “De Carrefour zit in ons bloed. Wij zijn als het ware in de winkel geboren en zouden ons geen ander leven kunnen voorstellen.”

Modeshow
Het verhaal van Liliane Ryckaert begon al in 1958. “Dan ben ik gestart als bureaubediende in ’t Kousken in Eeklo, dat later de Unic is geworden. Na twintig jaar trouwe dienst was het tijd voor mijn eigen Unic in Waarschoot.” Unic werd GB, GB werd Carrefour Market. Maar mevrouw De Smet - want zo wordt Ryckaert steevast genoemd - bleef er de bazin. Nu nog steeds.

De eerste supermarkt van Liliane Ryckaert was de Unic in Waarschoot, later omgedoopt tot GB en vervolgens Carrefour Market. “Vandaag is de winkel een vaste waarde in Waarschoot, maar in ’78 was ik niet echt welkom. De lokale middenstand zag een warenhuis als moordende concurrentie. Een week voor de opening kreeg ik zelfs de inspectie op mijn dak en moest ik 70 vierkante meter van mijn winkel afbreken omdat er iets niet in orde was. Even alle hens aan dek, maar uiteindelijk draaide het in mijn voordeel uit: ik haalde alle kranten, waardoor het vanaf dag één een overrompeling was in mijn winkel.”

Geen ander plan
Haar dochter Els De Smet huppelde als kind al in het warenhuis rond. “Als klein meisje heb ik nog modeshow gelopen in de winkel van ons ma. Dat was nog in de tijd dat de mensen hun kleren in de supermarkt kochten”, vertelt Els.
“Mijn zoon Yannick heeft dat ook nog gedaan als kind. Wij zijn echt opgegroeid tussen de winkelrekken. Yannick kwam al naar de winkel toen hij amper een maand oud was. Terwijl ik moest werken, stond zijn Maxi-Cosi naast mij. Hij was eigenlijk de mascotte van de winkel, de lieveling van personeel en klanten. Als jongetje van twee zat hij naast mij op zijn knieën de winkelrekken te vullen.”

Perfecte mix
Het is Yannick die het meest door de supermarktmicrobe gebeten lijkt. Toen hij als tiener op taalstage Frans moest, koos hij ervoor om een maand in een Waalse Carrefour te gaan werken. Na zijn studies ging hij werken in de winkel van zijn oma, om een jaar geleden zijn eigen Carrefour Market in Eeklo te openen. “Ik heb nooit een ander plan gehad dan mijn eigen winkel”, vertelt Yannick. “Als mijn broer of zus iets mispeuterd hadden, moesten ze als straf in de winkel werken. Bij mij was het net omgekeerd: mijn ouders straften me door me uit de winkel te houden. Ik weet nog hoe ik als tienjarige zo triest was dat ik niet mocht helpen dat ik me een halve dag buiten aan de ingang heb gezet. Urenlang heb ik toen elke klant vriendelijk begroet.”

Stammoeder Liliane is met haar 78 lentes al lang pensioengerechtigd. Maar aan stoppen denkt ze niet. Ze wil zelfs niet dat we erover praten. “Laat mij maar in mijn winkel bezig zijn. Eigenlijk is er in al die jaren niet zo veel veranderd. Natuurlijk is het aanbod veel groter. Maar uiteindelijk komt het er nog altijd op aan om vriendelijk te zijn en mensen een goede service te bieden.”
Samen met een trouw team van medewerkers, beklemtoont Liliane. “We hebben als familie veel van mekaar geleerd”, zegt Els. “Ik leer nog veel van Yannick, als ik zie hoe hij bijvoorbeeld met sociale media omgaat. Eigenlijk vormen wij als familie een perfecte mix: we mengen de ervaring van de ouderen met de frisse ideeën van de jeugd.”

Maar elkaars winkeldeur lopen ze niet plat. “Dat is sowieso al moeilijk met onze gelijke openingsuren - maar we vinden het ook gewoon belangrijk dat ieder zijn eigen weg gaat. Iedere generatie zijn eigen winkel.

Bron: Het Laatste Nieuws 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2361)

AH, Jumbo en Plus introduceren 'slimme' displays

Nieuws

Albert Heijn, Jumbo en Plus introduceren deze week 'slimme displays' van het bedrijf Pure Value in hun filialen. Het zou gaan om de zogenoemde duurzame en herbruikbare Proteus-productdisplay, die de huidige wegwerpdisplays moet vervangen. Zeventig procent van de Nederlandse supermarkten zou de nieuwe displays deze week introduceren.
Lees meer ››

Steun voor Pink Ribbon van Carrefour

Nieuws

Carrefour sluit zich dit jaar opnieuw aan bij de acties van Pink Ribbon, een organisatie die zich richt op het vergroten van het bewustzijn rond borstkanker. Er zullen consumentenacties in de winkels plaatsvinden en Carrefour-medewerkers stappen mee in De Roze Mars.
Lees meer ››