De hele dag door ... eten

Nieuws

Buurtsuper.be was vorige week op inspiratiereis in New York. Wat daar opviel is dat New Yorkers, jong en oud, de hele dag door eten of ‘snacken’. Te voet, op de bus of in de metro. Alles gebeurt gewoon ‘on the road’. Het aanbod is hier dan ook volledig op afgestemd. Komt die trend ook naar ons land? Deze week opent alleszins de eerste KFC in ons land.

Om de paar 100 meter vind je een (meestal kleinere) ‘market’ of fast food restaurant. Eigenlijk niets nieuws onder de (Amerikaanse) zon, want in 2000 - toen we met Buurtsuper.be voor de eerste keer New York bezochten - stelden we dezelfde trend vast. Vanaf deze week verwachten we in België ook de eerste KFC van ons Buurtsuper.be-lid Jan Peeters (eigenaar van verschillende Albert Heijn supermarkten in Antwerps Kempen en Brussel).

Vorige week stond in de krant een artikel over de komst van fastfoodketens in België. Lange tijd hinkte ons land lachter op in die trends. Hoe komt dat? Retailspecialist Gino Van Ossel zegt hierover: “Het heeft allereerst met schaal te maken. Net als hun consumenten, willen ook fastfoodketens alles supersizen. KFC is een massaspeler, die gaat niet voor één vestiging in één land, dat moeten er onmiddellijk 30 of meer zijn. Dat is de manier om rendabel en efficiënt te zijn. Een zaak openen in een land betekent dat ze al die producten moeten vertalen. In België zijn dat al twee of drie talen.”

KFC nam de ­ervaren franchisenemer Benelux Food Group (van Jan Peeters) onder de arm om KFC in ons land uit te baten. “Een lokale franchise kent de lokale markt en kan daarop inspelen. Zo wordt de expansie ook afgewenteld op een andere partij en is er minder risico. Je moet alleen iemand vinden die bereid is dat te doen.”

Die bereidwilligheid is er nu wél, omdat wij steeds Amerikaanser geworden zijn, zegt Van Ossel. “Onze consumptie lijkt meer en meer op die van Amerikanen, zo wordt de Europese markt ook steeds aantrekkelijker. Een foodservice is pas rendabel als ze de hele dag eten kan aanbieden. Lunch en avond, maar ook ­ontbijt of een snack. Amerikaanse consumenten zijn 'grazers', ze eten de hele dag door. En ook wij doen dat steeds meer.”

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1863)

Steun de Winkelhier-campagne

Nieuws

8 miljard euro. Zoveel hebben we vorig jaar geïnvesteerd in het buitenland en niet in onze eigen samenleving. Investeer in jobs en mensen uit je buurt, niet in dozen uit het buitenland! Als Belgische ondernemer draag jij ook bij tot de doelen van de Winkelhier-campagne. Steun daarom deze actie en verspreid de boodschap.
Lees meer ››