De verkoop in Belgische winkels valt terug omdat Belg steeds meer online in buitenland winkelt


De grensaankopen zijn al langer bekend: al jaren rijden Belgen de grens over om voor ongeveer 2,5 miljard euro te gaan shoppen. Maar nu blijkt ook dat wat de Belgen bij buitenlandse webshops aankopen, op vijf jaar tijd is vertienvoudigd: van een half miljard naar 5,5 miljard euro. De Belgische vestigingen van Brico, Delhaize, Vandenborre, H&M, Zara en Torfs verliezen steeds meer omzet aan Coolblue, Bol.com, Amazon en zelfs Alibaba, of aan de webshops van grote retailmerken die vanuit het buitenland leveren.
In de voeding is de tendens minder uitgesproken - hooguit 1,5 procent van de voeding vandaag online wordt besteld - maar niettemin krijgen ook supermarkten het hard te verduren. Daar wordt vastgesteld dat mensen meer buitenshuis eten. En ook de Hello Fresh'en van deze wereld pikken een deel van de koek in.
 

Gerelateerde artikels

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf

Actueel

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy