Delhaize test nieuwe werkorganisatie uit in eigen winkels


Het personeel wordt flexibeler ingezet en afdelingen worden hertekend. Vroeger had elke afdeling - zoals zuivel, droge voeding, cosmetica - zijn eigen chef, assistenten, bestellers, rekkenvullers, enzovoort. In de winkels met de nieuwe organisatie zijn er vijf departementen en twee teams: enerzijds mensen die de rekken vullen, achter de kassa zitten en klanten helpen en anderzijds mensen die in het oog houden of de rekken vol genoeg zijn, bestellingen plaatsen en vervallen producten weggooien.

"Het is niet nodig dat elke rayon zijn eigen besteller heeft", luidt de redenering. "Iemand die fruitsap bestelt, kan ook koekjes bestellen."

De nieuwe winkelstructuur komt er in de winkels die Delhaize zelf uitbaat. Die hebben het al jaren lastig. Ze kampen geregeld met lege rekken. Dat komt door een slecht werkend magazijn, maar ook door een gebrekkige organisatie op de winkelvloer. Met de nieuwe organisatie wil Delhaize zijn winkels beter op orde hebben. Daardoor moet de verkoop stijgen, en dus ook de winst.

Al jaren ligt de bedrijfswinstmarge van de keten onder 3%. Terwijl Frans Muller, de CEO van het moederbedrijf Ahold Delhaize, wil dat Delhaize in 2022 weer over 3% springt. De eerste resultaten zijn volgens Delhaize goed.

Gerelateerde artikels

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU

Actueel

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy