Deliveroo stopt maaltijdbelevering in Duitsland
Deliveroo zegt zelf ook zich te willen 'concentreren op andere markten'. Het bedrijf heeft de bijzonder agressieve concurrentiestrijd op de koeriermarkt in Duitsland verloren en ziet een tweede- of derderangsrol niet zitten. Hierdoor ligt het Duitse marktleiderschap nu helemaal voor het grijpen voor de Nederlandse groep Takeaway.com. Het bedrijf van Jitse Groen heeft die positie te danken aan de overname, vorig jaar, van het Duitse Delivery Hero.
De groep Takeaway.com is in Duitsland op jaarbasis goed voor zo'n 50 miljoen maaltijdbestellingen en een gecombineerde omzet van 140 miljoen euro. Dat is te groot voor Deliveroo, dat er nu mee stopt. Volgens Jitse Groen kan een maaltijdbezorger alleen rendabel zijn door de onbetwiste nummer één te zijn op de lokale markt. Nummer twee of drie zijn rendeert niet.
Internationaal steunt Deliveroo nu zwaar op vers kapitaal van online winkelgigant Amazon, die drie maanden geleden nog 575 miljoen dollar investeerde in Deliveroo. Het hoopt zo voet aan de grond te krijgen in het Verenigd Koninkrijk. Het Belgische management van Deliveroo meldde gisteren dat de stopzetting in Duitsland niet zal gevolgd worden in België. Volgens manager Rodolphe Van Nuffel blijft Deliveroo België groeien. "We hebben twee weken geleden onze aanwezigheid nog uitgebreid naar 23 nieuwe steden en gemeenten", zegt hij.