Duur om werknemers bij te scholen, maar nog duurder om ze te ontslaan

Nieuws

In ‘De Tijd’ van vrijdag is een interessant interview te lezen met Alain Dehaze, CEO van het Zwitserse uitzendbedrijf Adecco. Zijn boodschap op het Wereld Economisch Forum in Davos is dat “het moeilijk en duur is om werknemers bij te scholen, maar dat het nog moeilijker en duurder is om hen telkens te ontslaan en nieuwe medewerkers te zoeken”.

Dehaze verwijst hiermee naar Proximus en stelt de vraag of het normaal is dat een bedrijf in één en hetzelfde persbericht aankondigt dat het 1.900 mensen ontslaat en tegelijk 1.250 nieuwe mensen aanwerft.

“Het toont perfect aan wat op dit moment gebeurt. Bedrijven moeten zich nog sneller aan nieuwe technologie aanpassen dan ze al deden. Het gaat zo snel dat werkgevers moeten anticiperen. Ze moeten strategisch nadenken over welke vaardigheden hun mensen binnen drie tot vijf jaar nodig hebben. En ze moeten meer werk maken van herscholing." 

Dehaze zegt over Adecco: “Wij investeren al veel in opleiding, omdat we uitzendkrachten voorbereiden op het werk dat ze bij onze klanten gaan uitvoeren. Maar daarnaast wordt reskilling belangrijker, waarbij je iemand in het bedrijf herschoolt voor een compleet andere taak, zoals in de domeinen cybersecurity of artificiële intelligentie. Besef dat in vier jaar een derde van je vaardigheden overbodig wordt.”

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1637)

Contactloos betalen is de toekomst

Nieuws

De meerderheid van de Belgen betaalt zijn (kleine) aankopen nog altijd met cash geld. Dat bleek afgelopen voorjaar uit een enquête van Febelfin, de federatie van de banksector. Volgens dezelfde studie, betaalt 90 % van de Belgen nochtans liever met een kaart of een betaalapp. De omslag is dus volop bezig.
Lees meer ››