Duur om werknemers bij te scholen, maar nog duurder om ze te ontslaan

Nieuws

In ‘De Tijd’ van vrijdag is een interessant interview te lezen met Alain Dehaze, CEO van het Zwitserse uitzendbedrijf Adecco. Zijn boodschap op het Wereld Economisch Forum in Davos is dat “het moeilijk en duur is om werknemers bij te scholen, maar dat het nog moeilijker en duurder is om hen telkens te ontslaan en nieuwe medewerkers te zoeken”.

Dehaze verwijst hiermee naar Proximus en stelt de vraag of het normaal is dat een bedrijf in één en hetzelfde persbericht aankondigt dat het 1.900 mensen ontslaat en tegelijk 1.250 nieuwe mensen aanwerft.

“Het toont perfect aan wat op dit moment gebeurt. Bedrijven moeten zich nog sneller aan nieuwe technologie aanpassen dan ze al deden. Het gaat zo snel dat werkgevers moeten anticiperen. Ze moeten strategisch nadenken over welke vaardigheden hun mensen binnen drie tot vijf jaar nodig hebben. En ze moeten meer werk maken van herscholing." 

Dehaze zegt over Adecco: “Wij investeren al veel in opleiding, omdat we uitzendkrachten voorbereiden op het werk dat ze bij onze klanten gaan uitvoeren. Maar daarnaast wordt reskilling belangrijker, waarbij je iemand in het bedrijf herschoolt voor een compleet andere taak, zoals in de domeinen cybersecurity of artificiële intelligentie. Besef dat in vier jaar een derde van je vaardigheden overbodig wordt.”

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1333)

Hoe evolueert de rentabiliteit van jouw buurtsuper?

Nieuws

Financieel expert Luc Roesems maakte in opdracht van Buurtsuper.be een analyse van de jaarrekeningen van 400 zelfstandige supermarkten over de laatste drie jaar. In deze infosessies - een per enseigne - kan je de resultaten van jouw buurtsuper benchmarken met die van je collega's.
Lees meer ››

Nieuwe fiscaalvriendelijke verloning

Nieuws

Op 1 januari 2018 deed de 'winstpremie' zijn intrede in uitvoering van het zomerakkoord. Met de winstpremie kan je een deel van je winst als bonus toekennen aan je werknemers. Dit is een fiscaalvriendelijke verloning.
Lees meer ››

Mr. Georges, topkwaliteit in de supermarkt

Nieuws Winkelopeningen

Eataly en Whole Foods Market zijn concepten die met een exclusief aanbod in respectievelijk Italiaanse en organische producten wereldwijd succes kennen. Medio 2018 werd met Mr. Georges een Belgische tegenhanger van dit shop-in-shopconcept gelanceerd. We mochten voor Super magazine dit unieke concept voor jullie voorproeven.
Lees meer ››