Een 'biepje' als je je favoriete choco passeert


“Biiieep, je bent net de koffie op je boodschappenlijstje voorbijgelopen.” Zo zal de My­Colruyt-app je binnenkort verwittigen. Want met een elektronisch etiket wil Colruyt een echte digitale evolutie inzetten. “Wij hebben lang gewacht met die technologie. De eerste en tweede generatie van dergelijke etiketten hebben we aan ons laten voorbijgaan, omdat de technologie nog niet op punt stond. Zonder kleur, kleine bakjes... Wij hebben gewacht tot er meer mogelijk was”, zegt Christophe ­Dehandschutter, directeur Verkoop van Colruyt.

Zoals, op termijn dus, je helpen om een artikel te vinden. “Ook voor onze mensen van Collect & Go zou dat een tijdsbesparing zijn. Als we het boodschappenlijstje van een klant efficiënt kunnen afwerken, door de etiketten van de gezochte producten te doen oplichten, is dat een veel snellere manier om die boodschappen te verzamelen.”

Daarnaast is het ook een fikse besparing, economisch én ecologisch. “Telkens wanneer een lagere prijs gevonden of gemeld werd, moesten nieuwe etiketten voor al onze vestigingen gedrukt, ingepakt en vervoerd worden. Goed voor jaarlijks 75 miljoen etiketten of 90.000 kilo aan papier, en heel wat kilometers op de baan. Bovendien verliezen ook de werknemers geen tijd meer met het steeds vervangen van die ­etiketten. Het aanpassen van de prijs zal nu dus sneller en efficiënter kunnen gebeuren.”

Waarschuwen voor allergie
De mogelijkheden van de technologie zijn eindeloos. In principe kan de Colruyt-app een man met een pinda-allergie behoeden voor een verkeerde aankoop. Maar de app kan ook vertellen dat een product dat je in het verleden al eens hebt gekocht, vandaag in promotie is. “Al zullen we dat nooit opdringen bij onze klanten, en is dat veeleer iets voor wie er zelf actief voor kiest.”

Tegen eind dit jaar zouden alle 240 vestigingen, goed voor bijna 2 miljoen e-etiketten, uitgerust moeten zijn. In vier winkels, waaronder in Zottegem, werd al een testperiode gehouden. “De klanten zijn op het eerste gezicht vooral blij dat de etiketten wat groter zijn dan anders, en dat er veel informatie op staat.”

Bron: Het Nieuwsblad, vrijdag 22 maart 2019 - Nina Bernaerts

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy