Foodservice vs foodretail

Nieuws

Wereldwijd, in het bijzonder in de Verenigde Staten en Europa, zien we steeds meer foodretailers opschuiven richting het spectrum van foodservice. Ze komen met inpandige restaurants, fullservice koffiebars en kant-en-klare to-go-opties in nieuwe winkelformules. In de VS staan inmiddels een aantal fastcasual en zelfs standalone restaurants op die juist de kant van foodretail op bewegen.

Newk's Eatery
Salade-, pizza- en sandwichketen Newk’s Eatery met 120 vestigingen – voornamelijk in het zuidoosten van Amerika – heeft als tegenreactie op de bewegingen bij supermarktketens bij een kleine 50 outlets een zogeheten Express Market geïnstalleerd. Hier kunnen gasten terecht voor bereide maaltijden, soepen en vanaf begin 2019 ook grab-and-go-snackboxen. Newk’s wil een hogere kwaliteit voedsel aanbieden dan menig supermarktbedrijf. Er wordt vooral verwacht dat de gasten die voor de lunch de restaurants aandoen, op hun weg naar buiten eten voor de avondmaaltijd thuis gaan meenemen. Voor de Express Market is een apart kassagedeelte ingericht in de outlets.

Sweetgreen
Saladebarketen Sweetgreen heeft in Washington D.C. een vestiging die niet goed draaide omgebouwd tot boerenminimarkt The Tavern. Klanten kunnen er terecht voor houdbare producten van boeren en leveranciers die ook in de restaurantkeukens van kleine 100 vestigingen van de keten worden gebruikt. Ook worden er kazen en yoghurt verkocht. The Tavern wordt op den duur ook een pickuplocatie voor de online bestellingen die Sweetgreen binnenkrijgt voor in de buurt gelegen outlets.

Real good stuff
Real Good Stuff uit Chicago was een smoothie en juicebar keten, maar heeft de formule omgegooid zodat de twintigtal outlets in Chicago meer een mini foodhal met convenience store zijn geworden.

We mogen dus met andere woorden concluderen dat de blurring-beweging volop aan is. 

Bron: Foodinspiration.com

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1382)

Interview met schrijver van hét marketingboek van 2018

Nieuws

Super magazine sprak met Rachid Lamrabat. Hij helpt bedrijven om hun marketing af te stemmen op de nieuwe consument. Zijn boek ‘Etnomarketing’ werd verkozen tot BAM Marketing Book of the Year 2018. Hij is spreker op ons marketingcongres in april. Lees hier, bij wijze van voorproefje, alvast het interview...
Lees meer ››