Fysieke winkels moeten experience en expertise bieden


Om als fysieke winkel bestaansrecht te houden moeten zij investeren in experience en expertise. De fysieke winkel staat onder druk door veranderende voorkeuren van consumenten en het toegenomen gemak van online shoppen. Inmiddels heeft 16 procent van de Nederlandse consumenten een sterke voorkeur voor online shoppen. Maar ook in België krijgen fysieke winkels het steeds moeilijker door toedoen van online shopping. Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Voor de food retail blijft online shopping momenteel marginaal, maar onze buurtsupers moeten alleszins allert blijven. De hamvraag is: “Hoe kunnen we ons onderscheiden als online shopping binnenkort in onze sector zal pieken?”. Het ABN Amro rapport biedt hiertoe een mooie leidraad”.
 
Toekomst voor de fysieke winkel
In het onderzoek van ABN Amro zegt 32 procent van de consumenten inmiddels minder fysieke winkels te bezoeken. Dit geldt voor elke branche, behalve voor supermarkten. Is er dan een toekomst voor fysieke winkels? Jazeker. Fysieke winkels kunnen hun strategie op drie pijlers baseren: experience, expertise en efficiency. De fysieke winkel kan nog steeds waarde toevoegen door meer experience en expertise aan te bieden. De klant komt vooral daarvoor naar de fysieke winkel. Wat efficiency betreft is het online kanaal duidelijk in het voordeel.
 
Elke leeftijd een andere aanpak
Vooral jongere consumenten kopen en oriënteren zich meer online. Ze komen dan ook minder vaak in de fysieke winkel. De oudere consument heeft juist meer behoefte aan persoonlijk advies. In alle branches komt het beste advies volgens de consument nog steeds van de winkelmedewerker. Maar er zijn grote verschillen tussen de branches in hoe belangrijk consumenten advies van een winkelmedewerker vinden. Expertise blijft een belangrijke pijler om je als fysieke winkel te onderscheiden en klanten te trekken. Experience een cruciale pijler om voor klanten aantrekkelijk te zijn. Hier zullen de branches in moeten blijven investeren.
 
Investeer in personeel
De consument vindt deskundig personeel een onderscheidende factor en cruciaal voor de winkelbeleving en de expertise op de winkelvloer. Zachte personeelsfactoren als service en deskundigheid bepalen in belangrijke mate de Netto Promotor Score en de Netto Loyalty Score van retailers. Winkelpersoneel zorgt dus voor tevreden en loyale klanten. Investeren in goed personeel blijft daarom cruciaal voor de fysieke winkel van de toekomst. Geen makkelijke opgave in een competitieve markt, waar iedere retailer in dezelfde personeelsvijver vist.
 
‘One size fits all’ bestaat niet
De standaardconsument bestaat niet meer en daarom adviseert ABN Amro aan de retailers om vooral in te spelen op de lokale omstandigheden en een fysieke multi-aanpak te hanteren. Die kan per vestiging verschillen. Uit het onderzoek blijkt dat elke branche om een andere strategie vraagt en dat de uitvoering daarvan per locatie kan variëren. Daarbij is de data van uw klanten cruciaal. Hun voorkeuren zijn onmisbaar om de juiste keuze voor een specifieke locatie te maken. Een lokale winkel met een kwalitatief assortiment, in een winkelgebied met een kwaliteitsaanbod aan winkels, aangepast aan de lokale voorkeuren biedt nog steeds perspectief. Het merendeel van de consumenten heeft namelijk nog een sterke voorkeur voor winkelen in de eigen gemeente.
 
Kortom: durf aanpassingen door te voeren met strategische focus op experience en expertise in de winkel. Servicegericht personeel is een absolute voorwaarde voor succes. Wat specifiek voor uw doelgroep een interessante experience is, valt helaas niet te zeggen. Dat hangt af van uw branche, klanten, locatie en vooral: uw eigen filosofie. Wees dus creatief en vertrouw op uw kennis en data.
 

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy