Geen extra kosten meer voor elektronisch betalen

Nieuws

Vanaf donderdag 9 augustus mogen handelaars geen extra kosten meer aanrekenen voor elektronische betalingen met bankkaart, via overschrijving of domiciliëring.

De Belgische regering heeft hiermee een Europese Richtlijn omgezet in Belgische wetgeving. Tot vandaag mochten handelaars een extra bedrag vragen om zo de kosten die zij maken voor het aanbieden van elektronische betalingen te dekken. De nieuwe wet is duidelijk: er geldt een algemeen verbod voor extra kosten bij alle elektronische betalingen met de debetkaarten zoals Bancontact en Maestro en kredietkaarten zoals Mastercard en Visa. Handelaars kunnen er echter voor kiezen om betalingen met kaart pas mogelijk te maken vanaf een bepaald bedrag. Dat moet voor de consument wel duidelijk zijn, bijvoorbeeld met een bordje in de zaak.

Buurtsuper.be en UNIZO dringen er bij de overheid op aan om de evolutie van de kostprijs van elektronisch betalen mee op te volgen en waar nodig in te grijpen, zodat de inspanningen van de voorbije jaren om elektronisch betalen goedkoper te maken niet ongedaan worden gemaakt. Er moet ook worden ingezet op alternatieve elektronische betaalvormen, zoals contactloos betalen en apps als Payconiq.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1333)

Hoe evolueert de rentabiliteit van jouw buurtsuper?

Nieuws

Financieel expert Luc Roesems maakte in opdracht van Buurtsuper.be een analyse van de jaarrekeningen van 400 zelfstandige supermarkten over de laatste drie jaar. In deze infosessies - een per enseigne - kan je de resultaten van jouw buurtsuper benchmarken met die van je collega's.
Lees meer ››

Nieuwe fiscaalvriendelijke verloning

Nieuws

Op 1 januari 2018 deed de 'winstpremie' zijn intrede in uitvoering van het zomerakkoord. Met de winstpremie kan je een deel van je winst als bonus toekennen aan je werknemers. Dit is een fiscaalvriendelijke verloning.
Lees meer ››

Mr. Georges, topkwaliteit in de supermarkt

Nieuws Winkelopeningen

Eataly en Whole Foods Market zijn concepten die met een exclusief aanbod in respectievelijk Italiaanse en organische producten wereldwijd succes kennen. Medio 2018 werd met Mr. Georges een Belgische tegenhanger van dit shop-in-shopconcept gelanceerd. We mochten voor Super magazine dit unieke concept voor jullie voorproeven.
Lees meer ››