"Geen superbuurt zonder buurtsuper"

Nieuws

De campagne ‘Samen bouwen aan een superbuurt’ benadrukt het maatschappelijk belang van buurtsupers. “Buurtsupers maken het verschil met hun service, persoonlijk contact en authenticiteit”, zegt Luc Ardies van Buurtsuper.be.

Supermarkten die uitgebaat worden door een zelfstandig ondernemer, worden alsmaar belangrijker. Momenteel nemen ze al meer dan een derde van de markt voor hun rekening en hun aandeel groeit nog. Maar deze buurtsupers spelen ook een belangrijke rol voor de samenleving. “Straten en buurten zouden er zonder de vele handelaars en winkels helemaal anders uit zien. Er zou veel minder leven en beweging zijn. Daarbij komt nog dat zelfstandige ondernemers een grote rol spelen in het lokale verenigingsleven. Ze sponsoren en ondersteunen maatschappelijke projecten, sportclubs of jeugdverenigingen.” Bovendien is hun ecologische voetafdruk minder groot. Ze liggen in je buurt en werken vaak met lokale producten en leveranciers. “We moeten er dus alles aan doen opdat de buurtsupers hun sterktes kunnen blijven uitspelen. Dat is niet enkel cruciaal voor de uitbaters zelf, maar ook voor hun klanten en de hele buurt.”

Super personeel
In het kader van de campagne zullen ook zes nieuwe Super Teams worden verkozen. “Winkelpersoneel wordt maatschappelijk gezien helaas niet altijd naar waarde geschat. Met deze verkiezingen willen we daar verandering in brengen. De medewerkers in buurtsupers zijn niet altijd hoog gediplomeerd, maar wel échte doeners. Het zijn zij die in de toekomst, en met de opkomst van e-commerce, voor onze leden het verschil kunnen en zullen maken”, aldus Luc Ardies.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1917)