Groeiende e-commerce: wees je bewust van toegevoegde waarde


Met het opzetten van een eigen online verkoop- kanaal dreigt Van de Velde de uitbaters van lingerieboetieks, waar het bedrijf het grootste deel van zijn omzet en winst realiseert, voor het hoofd te stoten. Als die uit reactie in hun winkels de spulletjes van andere lingeriefabrikanten beginnen te promoten, is Van De Velde nog verder van huis. Zeker als de webwinkel niet marcheert. Het is een delicate evenwichtsoefening, aldus Stefaan Michielsen van de ‘Tijd’: “Van de Velde is niet het eerste bedrijf dat voor die oefening staat. De verzekeringsmaatschappijen werden er een vijftiental jaar geleden ook mee geconfronteerd toen ze begonnen met de verkoop van polissen via de loketten van de banken om de makelaars te omzeilen aan wie ze hoge vergoedingen moesten betalen. Maar tegelijk mochten ze de makelaars niet bruuskeren, omdat ze die - voorlopig toch - hard nodig hadden. Het makelaarskanaal heeft verrassend goed stand gehouden. De makelaars blijven 15 jaar later het belangrijkste distributiekanaal voor verzekeringen, belangrijker dan de banken. Bijna één op de twee polissen - in schadeverzekeringen meer, in levensverzekeringen minder - wordt via een makelaar verkocht. De verzekeringsmakelaars hebben zich niet laten wegduwen. Ze hebben ingezet op schaalvergroting en op professionalisering. Ze hebben de klanten moeten overtuigen dat ze een toegevoegde waarde leveren tegenover de bankkantoren of het online kanaal. Het is hen goed gelukt.

Luc Ardies van Buurtsuper.be: “In de food retail wacht eenzelfde evenwichtsoefening. Franchise verenigt het beste van twee werelden. Enerzijds de schaalvoordelen van de grote franchisegevers & retailgroepen (aankoopmacht, investeringen in online kanaal,…) en anderzijds de persoonlijke benadering en lokale verankering van de zelfstandige franchisenemers. Het zal zaak zijn dat men langs beide kanten zich goed bewust is van de specifieke toegevoegde waarde die elke partij kan leveren”.
 

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy