Groeiende e-commerce: wees je bewust van toegevoegde waarde

Nieuws

In de ‘Tijd’ van afgelopen weekend verscheen een artikel over grote bedrijven die met online verkoop starten en hierbij hun klanten & winkels ‘bypassen’. Zowel in de lingerie- als verzekeringssector blijkt de online verkoop, waarbij bedrijven rechtstreeks de consument aanspreken, aanleiding te geven tot een moeilijke evenwichtsoefening.

Met het opzetten van een eigen online verkoop- kanaal dreigt Van de Velde de uitbaters van lingerieboetieks, waar het bedrijf het grootste deel van zijn omzet en winst realiseert, voor het hoofd te stoten. Als die uit reactie in hun winkels de spulletjes van andere lingeriefabrikanten beginnen te promoten, is Van De Velde nog verder van huis. Zeker als de webwinkel niet marcheert. Het is een delicate evenwichtsoefening, aldus Stefaan Michielsen van de ‘Tijd’: “Van de Velde is niet het eerste bedrijf dat voor die oefening staat. De verzekeringsmaatschappijen werden er een vijftiental jaar geleden ook mee geconfronteerd toen ze begonnen met de verkoop van polissen via de loketten van de banken om de makelaars te omzeilen aan wie ze hoge vergoedingen moesten betalen. Maar tegelijk mochten ze de makelaars niet bruuskeren, omdat ze die - voorlopig toch - hard nodig hadden. Het makelaarskanaal heeft verrassend goed stand gehouden. De makelaars blijven 15 jaar later het belangrijkste distributiekanaal voor verzekeringen, belangrijker dan de banken. Bijna één op de twee polissen - in schadeverzekeringen meer, in levensverzekeringen minder - wordt via een makelaar verkocht. De verzekeringsmakelaars hebben zich niet laten wegduwen. Ze hebben ingezet op schaalvergroting en op professionalisering. Ze hebben de klanten moeten overtuigen dat ze een toegevoegde waarde leveren tegenover de bankkantoren of het online kanaal. Het is hen goed gelukt.

Luc Ardies van Buurtsuper.be: “In de food retail wacht eenzelfde evenwichtsoefening. Franchise verenigt het beste van twee werelden. Enerzijds de schaalvoordelen van de grote franchisegevers & retailgroepen (aankoopmacht, investeringen in online kanaal,…) en anderzijds de persoonlijke benadering en lokale verankering van de zelfstandige franchisenemers. Het zal zaak zijn dat men langs beide kanten zich goed bewust is van de specifieke toegevoegde waarde die elke partij kan leveren”.
 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1227)