Grootste groeier in versaankopen is buurtsuper

Nieuws

Volgens een recent GfK rapport is de groei van de versaankopen binnen de discounts in de voorbije jaren gestopt. Deze bedraagt nu 20%.

Grootwarenhuizen zoals Colruyt, Carrefour en Delhaize verloren verder terrein, maar blijven in alle vers-categorieën wel marktleider, met iets meer dan 43%. De buurt- of zeg maar zelfstandige supermarkten zijn de grootste winnaars, samen met de korte keteninitiatieven en thuisbeleveringen. 

Buurtsupermarkten hebben nu al een aandeel in de versaankopen van meer dan 17%. Bovendien rekent GfK de zelfstandige Carrefour winkels bij de - wat zij noemt - ‘DIS 1’ of de grootwarenhuizen. Hun resultaten zitten dus niet in die cijfers. 

De grootste omzetstijging boekte de buurtsupermarkt bij de jonge alleenstaanden en de 40-plussers. In 2018 besteedden de Belgische gezinnen 1,1% meer aan voeding, dranken, huishoud- en verzorgingsartikelen (FMCG) dan het jaar voordien, goed voor een totaalbedrag van 26,1 miljard euro. De versaankopen deden het zelfs iets beter dan het marktgemiddelde en stegen met 1,2% naar 11,1 miljard euro. 

De cijfers houden wel geen rekening met de voedingsinflatie, want in volume uitgedrukt koopt de Belg al enkele jaren op rij minder verse producten. Het jaarlijkse aantal winkelbezoeken bedraagt nu 136. In 2008 was dit nog 185 keer.

De grootste verliezer is de speciaalzaak die nu strandt op 11% aandeel in de versmarkt. Doordat de consument steeds meer zijn aankopen onder één dak wil realiseren, hebben de speciaalzaken het steeds moeilijker. In dit kanaal verminderde het aantal bezoeken sinds 2008 met 40%.

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1654)