Herbeluister het Radio 1 interview met Luc Ardies over '1+2' gratis actie


Herbeluister via volgende link het interview: https://soundcloud.com/user-987862593/dewereldvandaag/s-OUGrk

Ondertussen oordeelde de Economische Inspectie trouwens dat Albert Heijn het verbod op kopen met verlies heeft geschonden met haar actie, tot grote tevredenheid van Buurtsuper.be.  


Lees hieronder nog het originele persbericht:

Buurtsuper.be vraagt onderzoek aan Economische Inspectie

Buurtsuper.be, de UNIZO organisatie van de zelfstandige supermarkten, is zeer verontrust over de ‘1+2 gratis’ actie bij Albert Heijn. De organisatie vraagt aan de Economische Inspectie om een onderzoek in te stellen op basis van het wettelijk verbod op de verkoop met verlies. Buurtsuper.be klaagt eveneens de ratrace aan die momenteel woedt in de voedingssector.

‘1+2 gratis’ schaadt onze hele economie
Albert Heijn pakte uit met een nooit eerder geziene ‘1+2 gratis’ actie. De Nederlandse multinational gebruikt deze destructieve strategie om zo snel als mogelijk marktaandeel te verwerven. Buurtsuper.be vraagt de Economische Inspectie om de actie te onderzoeken. In België is de verkoop met verlies immers wettelijk verboden.

Volgens Buurtsuper.be lijdt de sector onder een ruimer probleem: “Andere retailers zullen zeker een antwoord willen geven op deze promotieactie. Het gevolg is een ratrace die schadelijk zal zijn voor de hele economie”, zegt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be.

Buurtsuper.be toonde met haar rendabiliteitsanalyse vorige maand nog aan dat de winstmarges bij zelfstandige supermarkten fors zijn gedaald. “Maar dit soort acties benadeelt niet alleen de zelfstandige detailhandel, maar evenzeer complete retailsector en zelfs de hele voedingsketen tot en met de landbouwers.”

Volgens Buurtsuper.be zal deze ratrace een impact hebben op de tewerkstelling en verwacht dat de margekrimp voedingsbedrijven ertoe zal aanzetten om minder te investeren in innovatie. Dat leidt uiteindelijk tot een algemeen kwaliteitsverlies van onze voeding.

“Dit gaat niet alleen over de kleine zelfstandige die benadeeld wordt door de multinational. Net op een moment dat de voedingssector nood heeft aan extra middelen om de vele toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden (digitalisering, investeringen in milieubesparende maatregelen,…) leidt dit soort promotieacties één van de belangrijkste Belgische sectoren naar de vernieling”, besluit Ardies.

 

Klik hier voor een overzicht van alle nieuwsartikels. 

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy