Hoge huurprijzen, weinig parkeerplaatsen en bezorgde buren maken Winkelhieren niet evident


De huurprijzen van winkels blijken - volgens een studie van projectontwikkelaars - lichtjes te zakken. Maar spijts die daling betalen winkels in de klassieke handelskernen nog altijd 5 tot zelfs 10 keer meer aan huurprijs dan een baanwinkel, die gemiddeld maandelijks slechts €175/m² betaalt.

Hierdoor bevindt ruim twee derde van de nieuwe winkelruimte zich niet in de kern maar naast gewestwegen. Dit staat haaks op het kernversterkende beleid van de Vlaamse Regering.

Aangezien de huurprijzen in de handelskernen niet dalen, maar de omzet en het rendement van de betrokken winkels wel, blijft de leegstand daar stijgen. En voor vele handelaars, zoals bijvoorbeeld supermarkten, laat hun lage winstmarge sowieso niet toe dat ze een dure locatie huren.

Daar bovenop schrappen veel gemeenten en steden, bij de herinrichting van hun kernen, heel wat openbare parkeerplaatsen. Ze verplichten de supermarkten, die binnen de bestaande handelskern willen uitbreiden of herlokaliseren, om zelf te investeren in ruimere en soms dure ondergrondse parkings. Maar dat zien de buren dan weer niet zitten omwille van de mogelijke overlast. Zij hebben veel liever dat de betrokken winkels zich herlokaliseren ver weg van de bestaande handels- en woonkernen.

Gemeenten en provincies worden hierdoor bij elke vergunningsaanvraag tot uitbreiding of herlokalisatie belaagd door inwoners die zich (in stijgende mate met succes) verzetten tegen de toekenning van een vergunning.

Kortom: spijts de kernversterkende ambitie van de Vlaamse Regering is vandaag het ‘Winkeldaaren’ eerder de norm dan het 'Winkelhieren’.

Buurtsuper.be wil de Vlaamse gemeenten en steden sensibiliseren over deze vicieuze cirkel en zal begin 2020 een schrijven richten tot deze besturen met praktijkgetuigenissen van bezorgde leden.

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy