In twee jaar tijd gaf Vlaming 37% meer uit aan duurzame voeding

Nieuws

De Vlamingen besteedden in 2017 585 miljoen euro aan duurzame voeding. Twee jaar geleden was dat nog 429 miljoen euro.

De cijfers staan in het pas verschenen rapport ‘Monitor duurzame voedselkeuzes’ van het Departement Landbouw & Visserij. Het gaat in de eerste plaats om voedsel met een geringe impact op het milieu, maar ook om eerlijke handel en dierenwelzijn.

De auteurs maakten een selectie van de belangrijkste duurzaamheidlabels. Liesbet Vranken, professor landbouw-, voedsel- en milieueconomie (KU Leuven) zegt in de media hierover: “We zien in onderzoek dat er eindelijk een shift komt in de houding van de consument. De komende jaren zal die stijging nog versnellen omdat de supermarkten vaker inspelen op die wil om duurzamer te leven. Ze zetten lokale producten in de rekken, plaatsen de seizoensgebonden groenten in de kijker. De beschikbaarheid wordt dus groter.”

“Vooral de verkoop van bio­producten (+19%) en duurzame vis (+114%) stijgt. Maar we kopen ook vaker rechtstreeks bij de boer of fair trade producten. Het marktaandeel van 6,6 procent voor duurzame voeding in onze winkelkar blijft op zich wel beperkt. De intentie om duurzaam te kopen, resulteert blijkbaar nog te weinig in concreet gedrag”, zegt Vranken. “Daarvoor zijn er nog te veel drempels, zoals het gebrek aan duidelijke informatie. Er is een wildgroei aan duurzaamheidlabels waardoor consumenten door het bos de bomen niet meer zien.”

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1382)

Interview met schrijver van hét marketingboek van 2018

Nieuws

Super magazine sprak met Rachid Lamrabat. Hij helpt bedrijven om hun marketing af te stemmen op de nieuwe consument. Zijn boek ‘Etnomarketing’ werd verkozen tot BAM Marketing Book of the Year 2018. Hij is spreker op ons marketingcongres in april. Lees hier, bij wijze van voorproefje, alvast het interview...
Lees meer ››