Inspiratie en winkelbeleving als antwoorden op groeiende Belgische e-commerce


In 2017 werd een nieuw online record gevestigd. In vergelijking met 2016 werd 11% meer online gespendeerd, wat de totale online bestedingen in 2017 op 10,05 miljard euro brengt. Ook werden 2% meer online aankopen gedaan, wat het totale aantal op 86,5 miljoen aankopen brengt. Het aantal mensen dat online een aankoop deed het afgelopen jaar, bleef dan weer stabiel ten opzichte van vorig jaar en strandt op 8,4 miljoen Belgische inwoners. Daarnaast neemt het belang van online winkelen steeds toe. In 2017 werd 17% van alle uitgaven online gedaan, terwijl dit in 2016 nog 16% was. Maar liefst 63% van alle bestedingen aan diensten gebeurt online, terwijl dit voor producten op 9% ligt.

Grote groei binnen voeding

In vergelijking met vorig jaar, zien we de sterkste groei binnen de categorie “voeding”. Deze trend werd reeds in 2016 ingezet en wordt hier bevestigd. Terwijl het aandeel bestedingen binnen deze categorie in 2016 nog op 1,1% lag, bedraagt het online aandeel nu 1,4%. Dit betekent een stijging van 27%.

Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Onze buurtsupers onderscheiden zich vandaag door hun nabijheid, parking, korte wachttijden aan de kassa, opening op zondagmorgen,… of kortom ‘efficiënt boodschappen’ doen. Maar met de groei van online shoppen & thuisbelevering kan je nauwelijks beter scoren. Daarom zullen buurtsupers in de toekomst, naast het efficiënt afhandelen van de gehaaste klant, vooral moeten inspelen op de momenten dat de klant zich wil laten inspireren. Dit noodzaakt een meer persoonlijke benadering en winkelbeleving als troef tegenover het anonieme online shoppen. ‘Onlife retail’ wordt het sleutelwoord van de toekomstgerichte buurtsuper.”

Tijd besparen

Voor de consument is het grootste voordeel aan e-commerce het gemak om thuis iets te kunnen bestellen. Ongeveer vier op tien vindt dit een belangrijk voordeel van online shoppen. Hierbij aansluitend geeft ook meer dan één derde aan dat je veel tijd bespaart door online te winkelen.

De dure verzendingskosten blijkt voor vier op tien een belangrijk nadeel aan online winkelen. In vergelijking met vorig jaar geven ook meer mensen aan dat de leveringstijd een belangrijk.

De cijfers zijn afkomstig van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat de VZW BeCommerce jaarlijks laat uitvoeren door GfK, dankzij, de steun van Worldline, PostNL en Google.

Gerelateerde artikels

Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
Optreden tegen buurtbewoners die zich systematisch parkeren op jouw parking?
“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”

Actueel

Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
Optreden tegen buurtbewoners die zich systematisch parkeren op jouw parking?
“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy