Japanse robot vult rekken aan

Nieuws

De Japanse supermarktketen FamilyMart zal vanaf augustus een robot inzetten voor het vullen van de winkelrekken met broodjes, drankjes en kant-en-klaarmaaltijden.

FamilyMart wil in 2022 ook robotmedewerkers inzetten in haar twintig andere winkels. In eerste instantie wordt de robot op afstand bediend, maar later zal kunstmatige intelligentie het overnemen. De robot is ontworpen door Telexistence. Het bedrijf hoopt dat het de eerste stap is van een automatiseringsgolf in retail. De kangoeroe-uitstraling van de robot moet ervoor zorgen dat klanten in de buurt van de robot zich meer op hun gemak voelen. Robots die meer op mensen lijken, zouden een oncomfortabel gevoel geven.

Bron: YouTube b/60

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2289)

Hoe rendabel zijn zelfstandige supermarkten?

Nieuws

Tijdens de coronacrisis hebben veel buurtsupermarkten mooie omzetcijfers neergezet. Maar verkoopcijfers zeggen niet alles. En wat als straks de coronastorm weer gaat liggen? Luc Roesems, bedrijfseconomisch expert bij PMO cvba voert jaarlijks een rendabiliteitsanalyse uit bij zelfstandige buurtsupermarkten. Hij legt een aantal pijnpunten bloot.
Lees meer ››