Klacht tegen Buurtsuper.be filmpje over statiegeld verworpen
De jury is ten gronde van mening dat voldoende duidelijk is dat de spot kadert binnen een opiniecampagne van een professionele vereniging die gekant is tegen de invoering van statiegeld op blikjes en plastic flessen. Zij is met name tevens van mening dat de spot door de gemiddelde consument niet zal worden geïnterpreteerd als een reclame voor (meer) producten in wegwerpverpakkingen. Zij is bovendien van mening dat de spot humor inzet om op een karikaturale en overdreven manier de optie die de voorkeur van de adverteerder geniet, namelijk selectieve ophaling van drankverpakkingen via de blauwe PMD-zak, naar voor te schuiven, maar daarbij niet van aard is om door de gemiddelde consument letterlijk te zullen worden genomen.
De JEP is bovendien van mening dat deze spot niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden. De jury is eveneens van mening dat de gebruikte beelden en bewoordingen een rechtstreeks en proportioneel verband vertonen met het nagestreefde doel van de campagne en niet van aard zijn om een bepaalde groep personen of een bepaalde levenshouding te denigreren of in diskrediet te brengen. De jury is derhalve van oordeel dat de spot in kwestie niet strijdig is met de JEP Regels inzake niet-commerciële reclame op deze punten.
Luc Ardies van Buurtsuper.be over de spot en de klacht: “Wij vonden dat onze standpunten over statiegeld en vooral de impact op consumenten te weinig aan bod kwamen in het debat. Bedoeling van de spot is om op ludieke wijze die nadelen ook onder de aandacht te brengen. Ik vind de klacht dan ook ronduit flauw. Het is bovendien jammer, als je bepaalde reacties op sociale media ziet die ronduit beledigend zijn, dat je blijkbaar vandaag niet langer op serene wijze een maatschappelijk debat kan voeren.”
Bekijk het filmpje op de website De Blauwe Zaak