Meer dan 9 op 10 slachtoffer van winkeldiefstal

Nieuws

Meer dan 90% van de supermarkten heeft afgelopen jaar te maken gehad met winkeldiefstallen. Dat blijkt uit een ledenenquête van Buurtsuper.be.

De gemiddelde supermarkt heeft te maken met 26 winkeldiefstallen per jaar of één winkeldiefstal om de 14 dagen. Slechts 1/3 van de winkeldiefstallen wordt aangegeven. Buurtsuper.be pleit ervoor om naar Nederlands voorbeeld een dading mogelijk te maken tussen winkelier en dief waarbij deze laatste een schadevergoeding betaalt en de politie niet ter plaatse moet komen.

Het principe van zo’n dading bij winkeldiefstal was eigenlijk al goedgekeurd, maar door de val van de regering is die er nooit gekomen. Buurtsuper.be pleit ervoor dat de nieuw samen te stellen federale regering de invoering van zo’n mogelijke dading bij winkeldiefstal als een prioriteit beschouwt. Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Winkeldiefstal is nooit een prioriteit geweest voor het parket. Niettemin geven we hiermee maatschappelijk een verkeerd signaal. Jonge winkeldieven leren zo dat misdaad niet wordt bestraft en kleine wordt op die manier grote criminaliteit.” De gemiddelde supermarkt lijdt door winkeldiefstal een schade van 0,8% op de omzet. In steden ligt dat dervingcijfer zelfs groter. Met een gemiddelde netto winst van 1,5% is dat meer dan de helft die verloren gaat door winkeldiefstal. Maar slechts 1/3 winkeldiefstallen wordt aangegeven bij de politie, omdat de supermarktzaakvoerders toch weten dat er geen gevolg wordt aan gegeven. Het voorstel van de dading bij winkeldiefstal zal zowel politie en parket ontlasten, zodat ze zich kunnen focussen op andere vormen van criminaliteit. De dading voorziet wel een procedure waarbij elke diefstal wordt aangegeven bij de politie, zonder dat die noodzakelijk ter plaatse moet komen, en waarbij het parket een vinger aan de pols kan houden en veelplegers wél strafrechtelijk kan vervolgen.  

Bron: Het laatste Nieuws 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2225)

Een ‘superbuurt’ dankzij Coca-Cola

Nieuws

In aanloop van het ‘Weekend van de Klant’ organiseert Buurtsuper.be haar jaarlijkse imagocampagne. We kunnen deze campagne enkel maar organiseren dankzij de steun van onze corporate partners. Een van die zeer gewaardeerde partners is Coca-Cola.
Lees meer ››

Supermarkten bedanken franchisenemers

Nieuws

In het Super magazine van juni plaatsten alle grote enseignes een bedankadvertentie. Ze willen hiermee de franchisenemers en hun personeel nog eens uitdrukkelijk bedanken voor de geleverde inspanningen tijdens de coronacrisis!
Lees meer ››