Muller klaagt over overaanbod aan supermarkten: "Kan niet blijven duren"

Nieuws

CEO van Ahold Delhaize Frans Muller klaagt het overaanbod van supermarkten aan in België. Hij deed dat in een interview met De Tijd.

Ahold Delhaize maakte sterke groeicijfers van haar vierde kwartaal bekend. In België is de omzet echter vrijwel stabiel. Er is hier volgens Muller te veel winkeloppervlakte en er wordt er nog toegevoegd. "Hier is veel concurrentie, terwijl nog steeds nieuwkomers de markt betreden. Nochtans komt ook Jumbo nu naar hier. Op termijn droomt het van honderd supermarkten in Vlaanderen."

Jumbu heeft nu drie winkels in België, in Rijkevorsel, Lanaken en Pelt. Albert Heijn heeft net zijn vijftigste supermarkt geopend in België, terwijl Delhaize er achthonderd telt. De winkels van Jumbo hebben niet veel impact op Delhaize, er is wel impact op de vestigingen van Albert Heijn omdat die vlakbij gelegen zijn.

"Als je de rapporten van de Vlerick School over de winkelsituatie bekijkt, dan zie je dat Vlaanderen al erg goed bedeeld is. Toch komen er nieuwe ketens bij. Wat wil iedereen nou? Ik denk dat een aantal spelers, inclusief de regionale winkelbedrijven, het aardig moeilijk hebben. Dat kan niet blijven duren", aldus Muller. 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2150)

Boost voor versbeleving

Nieuws

Ondernemers Michiel Masschelein en Annelies Himpens zochten naar vernieuwing in hun Carrefour Express in Rekkem. In samenwerking met Croustico lanceerden ze een broodjesconcept, gekneed naar hun winkel, de ‘Croustico Sandwich Corner’.
Lees meer ››

Technische werkloosheid verlengd

Nieuws

Vakbonden en werk­gevers zijn het in de Groep van 10 eens geraakt over een verlenging van de steunmaatregelen voor bedrijven om de coronacrisis te overbruggen van 30 juni tot 31 augustus. Het gaat dan onder meer om een voortzetting van de tijdelijke werkloosheid en de ­regeling voor ouderschapsverlof.
Lees meer ››

Menselijke factor onderschat

Nieuws

De menselijke factor in de vorm van competente, servicegerichte medewerkers wordt door veel retailers onderschat. Het menselijke aspect wint in belang in het post-corona tijdperk en wordt steeds meer het ‘nieuwe normaal’. Volgens Consensio zal de coronacrisis een aantal reeds bestaande trends nog versterken.
Lees meer ››