Namaak kost ons meer dan 8.000 jobs
Op een totaal van 2,5 miljard euro verlies aan omzet als gevolg van namaak in 13 sectoren vertegenwoordigt de sector van wijn en gedistilleerd 70 miljoen euro, dit is 6,4%, en prijkt daarmee in de top 5 van de ergst getroffen sectoren.
Geen realistische prijs
Geloof niet in sprookjes, namaak bestaat: met deze campagne sensibiliseerde de UNIZO winkelraad vorige jaar nog de shoppende voorbijgangers op de Antwerpse Wapper. De consument kregen toen tips over hoe namaak te herkennen.
“Nog te veel mensen kopen namaakproducten zonder dat ze dit zelf beseffen. Daar moeten we de aandacht op vestigen”, klinkt het bij Chiel Sterckx, PR Coördinator bij UNIZO Winkelraad. “De aandachtige koper kan namaak nochtans snel opsporen. Wanneer een product geen realistische prijs heeft, kan je ervan op aan dat er iets niet pluis is. Je ziet het vaak ook aan de slechte afwerking van het product dat bovendien dikwijls wordt aangeboden via niet-reguliere kanalen. Onlineverkoop is daar niet vreemd aan. Spelfouten op de verpakking net als in de handleiding, doen ook best een belletje rinkelen. Een goede raad: koop bij iemand die je kent en vertrouwt. Alleen op die manier kan je op zeker spelen.”
Voor de volledige studie klik hier.