Namaak kost ons meer dan 8.000 jobs

Nieuws

Het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie heeft onlangs becijferd hoeveel België en Europa verliezen als gevolg van namaak. Volgens deze studie gaan smokkelaars bijzonder vernuftig te werk om aan de controles te ontsnappen. Elk jaar gaan zo ongeveer 8.169 arbeidsplaatsen verloren in België.

Op een totaal van 2,5 miljard euro verlies aan omzet als gevolg van namaak in 13 sectoren vertegenwoordigt de sector van wijn en gedistilleerd 70 miljoen euro, dit is 6,4%, en prijkt daarmee in de top 5 van de ergst getroffen sectoren.

Geen realistische prijs

Geloof niet in sprookjes, namaak bestaat: met deze campagne sensibiliseerde de UNIZO winkelraad vorige jaar nog de shoppende voorbijgangers op de Antwerpse Wapper. De consument kregen toen tips over hoe namaak te herkennen.

“Nog te veel mensen kopen namaakproducten zonder dat ze dit zelf beseffen. Daar moeten we de aandacht op vestigen”, klinkt het bij Chiel Sterckx, PR Coördinator bij UNIZO Winkelraad. “De aandachtige koper kan namaak nochtans snel opsporen. Wanneer een product geen realistische prijs heeft, kan je ervan op aan dat er iets niet pluis is. Je ziet het vaak ook aan de slechte afwerking van het product dat bovendien dikwijls wordt aangeboden via niet-reguliere kanalen. Onlineverkoop is daar niet vreemd aan. Spelfouten op de verpakking net als in de handleiding, doen ook best een belletje rinkelen. Een goede raad: koop bij iemand die je kent en vertrouwt. Alleen op die manier kan je op zeker spelen.”

Voor de volledige studie klik hier.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1193)

Aangekondigde controleactie FAVV in Sint-Truiden

Nieuws

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) voert van zaterdag 20 oktober tot en met zaterdag 27 oktober 2018 een controleactie uit in Sint-Truiden. Hierbij worden alle ondernemers die actief zijn in de voedselketen gecontroleerd.
Lees meer ››

Groeiende e-commerce: wees je bewust van toegevoegde waarde

Nieuws

In de ‘Tijd’ van afgelopen weekend verscheen een artikel over grote bedrijven die met online verkoop starten en hierbij hun klanten & winkels ‘bypassen’. Zowel in de lingerie- als verzekeringssector blijkt de online verkoop, waarbij bedrijven rechtstreeks de consument aanspreken, aanleiding te geven tot een moeilijke evenwichtsoefening.
Lees meer ››