Namaak kost ons meer dan 8.000 jobs

Nieuws

Het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie heeft onlangs becijferd hoeveel België en Europa verliezen als gevolg van namaak. Volgens deze studie gaan smokkelaars bijzonder vernuftig te werk om aan de controles te ontsnappen. Elk jaar gaan zo ongeveer 8.169 arbeidsplaatsen verloren in België.

Op een totaal van 2,5 miljard euro verlies aan omzet als gevolg van namaak in 13 sectoren vertegenwoordigt de sector van wijn en gedistilleerd 70 miljoen euro, dit is 6,4%, en prijkt daarmee in de top 5 van de ergst getroffen sectoren.

Geen realistische prijs

Geloof niet in sprookjes, namaak bestaat: met deze campagne sensibiliseerde de UNIZO winkelraad vorige jaar nog de shoppende voorbijgangers op de Antwerpse Wapper. De consument kregen toen tips over hoe namaak te herkennen.

“Nog te veel mensen kopen namaakproducten zonder dat ze dit zelf beseffen. Daar moeten we de aandacht op vestigen”, klinkt het bij Chiel Sterckx, PR Coördinator bij UNIZO Winkelraad. “De aandachtige koper kan namaak nochtans snel opsporen. Wanneer een product geen realistische prijs heeft, kan je ervan op aan dat er iets niet pluis is. Je ziet het vaak ook aan de slechte afwerking van het product dat bovendien dikwijls wordt aangeboden via niet-reguliere kanalen. Onlineverkoop is daar niet vreemd aan. Spelfouten op de verpakking net als in de handleiding, doen ook best een belletje rinkelen. Een goede raad: koop bij iemand die je kent en vertrouwt. Alleen op die manier kan je op zeker spelen.”

Voor de volledige studie klik hier.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1333)

Hoe evolueert de rentabiliteit van jouw buurtsuper?

Nieuws

Financieel expert Luc Roesems maakte in opdracht van Buurtsuper.be een analyse van de jaarrekeningen van 400 zelfstandige supermarkten over de laatste drie jaar. In deze infosessies - een per enseigne - kan je de resultaten van jouw buurtsuper benchmarken met die van je collega's.
Lees meer ››

Nieuwe fiscaalvriendelijke verloning

Nieuws

Op 1 januari 2018 deed de 'winstpremie' zijn intrede in uitvoering van het zomerakkoord. Met de winstpremie kan je een deel van je winst als bonus toekennen aan je werknemers. Dit is een fiscaalvriendelijke verloning.
Lees meer ››

Mr. Georges, topkwaliteit in de supermarkt

Nieuws Winkelopeningen

Eataly en Whole Foods Market zijn concepten die met een exclusief aanbod in respectievelijk Italiaanse en organische producten wereldwijd succes kennen. Medio 2018 werd met Mr. Georges een Belgische tegenhanger van dit shop-in-shopconcept gelanceerd. We mochten voor Super magazine dit unieke concept voor jullie voorproeven.
Lees meer ››