Neutrale sigarettenpakjes: kleinhandel krijgt één jaar om stock uit te verkopen

Nieuws

Er wordt een Koninklijk Besluit (voor de algemene bepalingen) en een Ministerieel Besluit (voor de technische voorschriften) uitgevaardigd die in uitvoering van de Europese Tabaksrichtlijn 2014/40 de standaardisering van de verpakking van tabaksproducten of zogenaamde neutrale sigarettenpakjes invoert.

In de praktijk betekent dit dat op deze productverpakkingen, zowel sigaretten als roltabak, enkel nog één kleurschakering en bepaalde vermeldingen zijn toegelaten. Meer bepaald gaat het over

- de productnaam of handelsnaam, naam, postadres, elektronisch adres en telefoonnummer van de producent, de fiscale zegel, de gezondheidswaarschuwingen en andere elementen verplicht door de Europese Richtlijn 2014/40/EU en de eventuele barcode.

De publicatie van de wetteksten wordt voorzien in de loop van het eerste trimester van 2019. De inwerkingtreding vindt plaats één jaar na publicatie in het Belgisch Staatsblad. Fabrikanten en groothandel mogen vanaf 1/1/2020 de huidige verpakkingen niet meer op de markt brengen. Voor kleinhandelaars geldt het verkoopverbod vanaf 1/1/2021. Dit moet de kleinhandelaars de kans geven om hun bestaande stock te kunnen uitverkopen.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1333)

Hoe evolueert de rentabiliteit van jouw buurtsuper?

Nieuws

Financieel expert Luc Roesems maakte in opdracht van Buurtsuper.be een analyse van de jaarrekeningen van 400 zelfstandige supermarkten over de laatste drie jaar. In deze infosessies - een per enseigne - kan je de resultaten van jouw buurtsuper benchmarken met die van je collega's.
Lees meer ››

Nieuwe fiscaalvriendelijke verloning

Nieuws

Op 1 januari 2018 deed de 'winstpremie' zijn intrede in uitvoering van het zomerakkoord. Met de winstpremie kan je een deel van je winst als bonus toekennen aan je werknemers. Dit is een fiscaalvriendelijke verloning.
Lees meer ››

Mr. Georges, topkwaliteit in de supermarkt

Nieuws Winkelopeningen

Eataly en Whole Foods Market zijn concepten die met een exclusief aanbod in respectievelijk Italiaanse en organische producten wereldwijd succes kennen. Medio 2018 werd met Mr. Georges een Belgische tegenhanger van dit shop-in-shopconcept gelanceerd. We mochten voor Super magazine dit unieke concept voor jullie voorproeven.
Lees meer ››