Omzetgroei en marge blijven pijnpunt bij Delhaize

Nieuws

In De Tijd verscheen een artikel over de kwartaalcijfers van AH Delhaize. Drie jaar na de fusie blijft de Belgische tak het zwakke broertje in de rekeningen van Ahold Delhaize.

Het kwartaalrapport van Ahold Delhaize leert dat de Belgische supermarkten het moeilijk blijven hebben. Ogenschijnlijk was er weer groei deze zomer: over het derde kwartaal rapporteerde Delhaize 2 procent hogere verkopen in de winkels die minstens een jaar open zijn. Maar gezuiverd voor het grotere aantal werkdagen - de nationale feestdag viel dit jaar op een zondag - was er opnieuw een krimp met 0,6 procent. Delhaize claimt wel marktaandeel gewonnen te hebben in het derde kwartaal. Bovendien blijven de kortingen die de keten toepast om klanten over de streep te trekken op de marge wegen. Afgelopen kwartaal brokkelde de winstmarge af tot 2,8 procent, van 3,2 procent een jaar eerder. Die marge blijft sinds de fusie met het Nederlandse Ahold ruim drie jaar geleden een pijnpunt, ook de groei blijft rond het nulpunt. Pieken en dalen in die verkopen vloeien meestal voort uit het feit dat er meer (of minder) werkdagen zijn.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2150)

Boost voor versbeleving

Nieuws

Ondernemers Michiel Masschelein en Annelies Himpens zochten naar vernieuwing in hun Carrefour Express in Rekkem. In samenwerking met Croustico lanceerden ze een broodjesconcept, gekneed naar hun winkel, de ‘Croustico Sandwich Corner’.
Lees meer ››

Technische werkloosheid verlengd

Nieuws

Vakbonden en werk­gevers zijn het in de Groep van 10 eens geraakt over een verlenging van de steunmaatregelen voor bedrijven om de coronacrisis te overbruggen van 30 juni tot 31 augustus. Het gaat dan onder meer om een voortzetting van de tijdelijke werkloosheid en de ­regeling voor ouderschapsverlof.
Lees meer ››

Menselijke factor onderschat

Nieuws

De menselijke factor in de vorm van competente, servicegerichte medewerkers wordt door veel retailers onderschat. Het menselijke aspect wint in belang in het post-corona tijdperk en wordt steeds meer het ‘nieuwe normaal’. Volgens Consensio zal de coronacrisis een aantal reeds bestaande trends nog versterken.
Lees meer ››