Opmars e-commerce doet winkelpanden leegstaan
De opmars van e-commerce weegt steeds zwaarder op de marges van fysieke winkels. Ketens lichten de rendabiliteit van elk pand door en beslissen sneller dan vroeger de stekker eruit te trekken.
Als een winkel vrijkomt, staan minder kandidaten te springen om de locatie in te nemen. Maar weinig retailers willen hun winkelnetwerk in België nog echt uitbreiden. Ook voetgangerszones, langdurige werken en het gebrek aan parkeerplaatsen spelen de winkelstraten in de steden steeds meer parten.
Op toplocaties als de Meir in Antwerpen en de Nieuwstraat in Brussel houden de prijzen voor de kleinere panden (tot 150 m2) stand. In die grote steden zien we wel belangrijke prijsdalingen van 15 à 30 procent voor grote winkeloppervlaktes (minimaal 500 m2).
Steeds meer grote retailers als H&M willen overstappen naar contracten waarbij de huur niet langer een vast (geïndexeerd) bedrag is, maar varieert in functie van de omzet die ze in het pand realiseren. Mee door die nieuwe benadering van H&M moest het beursgenoteerde Qrf City Retail bij de bekendmaking van de kwartaalresultaten in mei 4,5 miljoen euro afwaarderen op de vijf panden die het verhuurde aan de Zweedse modeketen.
Op de markt van de shoppingcenters en de retailparken buiten de stad zijn de prijzen nog stabiel.
Bron: De Tijd