Passie voor vlees van hier


SuperMAG

De Alvo-supermarkt in Kortessem maakt deel uit van een groep van vijf Alvo’s, gelegen in Neerpelt, Zonhoven, Tessenderlo, Peer en Kortessem. Wouter Verhoeven leidt de vijf winkels van eigenaar Jan Dams. Centraal in de Alvo in Kortessem vind je een zeer uitgebreide versafdeling met een mooie groenterayon en een vlees- en charcuterieafdeling, geïnspireerd op de populaire Spaanse voedingsmarkten.

“Tien jaar geleden hebben Jan Dams en ik wat rondgereisd om inspiratie voor de winkels op te doen”, vertelt directeur Wouter. “Toen we in Barcelona ‘De Mercat de la Boqueria’ – de grootste versmarkt van Spanje – zagen, wisten we: dit moeten we hebben!”. Zijn vlees- en charcuterie afdeling heeft dan ook een ruime, centrale en vierkante toog waar alle kaas en charcuterie wordt versneden. De klanten nemen hun producten uit de koeltogen er rond. Zo zien ze dat de producten dagvers worden bereid.

Het vleesaanbod neemt meer dan een derde van de winkel in beslag en vormt daarmee het hart van de buurtsuper. En dat is altijd zo geweest. “Toen Jan Dams zijn eerste supermarkt in Zonhoven overnam, was het versaanbod, en dan meer specifiek het vlees, al een belangrijk speerpunt”, vertelt Wouter. “En dat is altijd zo gebleven, omdat we net daarmee het verschil kunnen maken.”

Passie in je beroep
En dat verschil wordt in de Alvo in Kortessem gemaakt door een team van dertig mensen, waarvan een tiental in de versafdeling staan. Chef Beenhouwer Carlo Renaerts leidt de beenhouwerij. En hij doet dat met veel passie en expertise.

“We willen echt stielmannen voor onze versafdelingen”, vertelt Wouter. “Of stielvrouwen, want we hebben ook heel wat vrouwelijke beenhouwers. In onze Alvo in Zonhoven, Tessenderlo en Neerpelt zijn de chef beenhouwers allemaal vrouwen. We kiezen voor vakmensen omdat die nog echt voor de liefde van het vak gaan.”

Chef Carlo bevestigt: “Het is heel belangrijk dat je job boeiend blijft. Toegegeven, dat is niet altijd vanzelfsprekend in een job met veel handenarbeid. Maar de mensen die hun job graag doen, kiezen ook voor ons omdat ze bij ons hun passie kwijt kunnen.”

“En iemand die zijn passie kwijt kan in zijn beroep, doet zijn werk ook goed”, vult Wouter aan. “Als je in een beenhouwerij moet werken waar het grootste deel wordt ingekocht, of wanneer je als beenhouwer totaal geen contact meer hebt met de klant, dan is dat veel minder het geval.” Dat is ook de reden waarom de charcuterie en kaas in het hart van de winkel worden versneden. “Als je daar staat, kunnen de klanten je nog aanspreken en vragen stellen. We doen alles in zelfbediening, maar dan wel ‘zelfbediening mét service’.”

Topproducten
Ook van de producten eist deze Alvo echte kwaliteit. “We kopen onze kipfilet bijvoorbeeld niet zo maar eender waar. We kunnen er gemakkelijk vinden die 15% goedkoper is, maar dat doen we niet. Ik wil niet dat de kipfilets terugzwemmen wanneer de klanten ze in de pan leggen”, lacht hij. “We kopen ook niets kant-en-klaar aan. Alles wordt in de winkel versneden. Het vlees is wel geproportioneerd, uiteraard. De tijd dat ze ganse koeien binnendragen in de beenhouwerij, is al een even voorbij.”

De Alvo in Kortessem gaat er ook prat op om zo veel als mogelijk met vlees en charcuterie uit de streek te werken. Voor het rundsvlees is dat het Belgische witblauw van Vleesgroothandel Jos Leemput, gespecialiseerd in het versnijden en verhandelen van rundsvlees, kalfsvlees, varkensvlees en lamsvlees. Carlo: “We werken heel nauw samen met Christophe Leemput. Zijn vader Jos is zelf veehouder. We kunnen dus heel kort op de bal spelen.”

“Ook op de aankopen van de fijne vleeswaren zijn we zeer streng. Waar we de producten in Limburg kunnen aankopen, doen we dat ook. Zo werken we samen met Buva Vleeswaren bijvoorbeeld, een familiebedrijf waar ambachtelijke fijne vleeswaren worden gemaakt met de nadruk op ‘ambachtelijke’. De producten worden nog handmatig afgevuld in vormen en gebakken in de oven.”

Vanwaar die bewuste keuze voor lokale producenten? “We vinden van onszelf dat we gepassioneerd zijn”, antwoordt Wouter. “Dan moeten we ook werken met leveranciers die dat zijn. We kiezen het liefst voor mensen die hier met vuur komen vertellen over hun producten. En alles nog op een bepaalde manier maken omdat ze er echt van overtuigd zijn dat die methode de beste kwaliteit oplevert. Zeker als buurtsupermarkt moeten we daar voor kiezen. Ons logo is ‘Heerlijk leven’, daar zit eigenlijk alles in.”

Vertrouwen
Het Belgische vlees is volgens Carlo en Wouter veel vaster en biedt naar smaak en kwaliteit toch een groot verschil met vlees van het buitenland. “En het is ook betrouwbaarder”, zegt Wouter. “In België hebben we bijzonder strenge controles en ook het FAVV levert goed werk. Wat voedselveiligheid betreft, staat België aan de top.”

In deze Alvo merken ze alleszins niet dat er minder vlees wordt gegeten. De verkoop stijgt nog steeds. “Onze klanten weten dat ze hier kwaliteitsvlees vinden. Daar kunnen ze op vertrouwen. Ik vermoed dat dat wel meespeelt.” Carlo vult aan: “We kunnen ook nog betaalbaar vlees aanbieden. We hebben niet enkel het beste rundsvlees dat er is, maar we bieden het tegen een betaalbare prijs aan. Ook dat is belangrijk.”

Passie voor de buurtsuper
Het lijkt er op dat deze Alvo in Kortessem welverdiend werd beloond door VLAM en Buurtsuper.be met de allereerste ‘Mooiste Vleestoog van 2019’. Ze aarzelden alleszins niet om mee te dingen naar de erkenning. Toen de prijs werd uitgeschreven, hebben ze zich meteen kandidaat gesteld met een korte motivatie en enkele foto’s. Er kwamen drie mystery shoppers op bezoek, op drie verschillende tijdstippen. Zij beoordeelden de rayons aan de hand van een tiental vragen. Van al die bezoeken werd een rapportje met werkpunten opgemaakt, waar Wouter ook meteen mee aan de slag ging. “We doen vaak mee met wedstrijden. We kunnen wel zeggen en denken dat we goed bezig zijn, maar het is altijd goed als een buitenstaander je evalueert en je raad geeft over wat beter kan.”

Waarom denken ze zelf dat ze deze prijs hebben gewonnen? “Omdat we een top chef beenhouwerij hebben!”, lacht Wouter. “Ik denk ook wel dat VLAM het apprecieert dat we met producten van eigen bodem werken, en dat we dat ook uitdragen in de winkel. Maar het zal toch wel vooral zijn omwille van onze passie om buurtsupermarkt te zijn. Ik denk dat iedereen dat hier heeft en ik ben er van overtuigd dat de klant dat ook merkt. Al onze mensen zijn even gepassioneerd met hun job bezig en even fier dat we gewonnen hebben. Dat is de enige manier waarop we kunnen standhouden tussen de moordende concurrentie.” Carlo: “Iedere medewerker die zijn job hier graag doet, doet dat ook met liefde. Of je nu op een bureau werkt of in de winkel. Dat gevoel is er.

“Er wordt vaak gesproken over het feit dat we langer zullen moeten werken, en dat er zo veel burn-outs zijn”, besluit Wouter. “Maar laat ons ook eens zeggen dat een job je zo veel kan bijbrengen. We bepalen met onze producten het feest van een klant. Iets mooier bestaat er toch niet?”

Gerelateerde artikels

Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
De juiste reflex

Lekker van bij ons

De juiste reflex

2 min.
Op de koffie bij Tony's

Actueel

Nieuwe regering zal geen vleestaks invoeren
Van Eccelpoel opnieuw aan het verbouwen
Drie podcasts over lokale voeding
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy