Promotiedruk in supermarkten loopt verder op
Vergeleken met 10 jaar eerder is de promotiedruk met 10,3 procentpunt gestegen, blijkt uit de cijfers van IRI. Ook het verschil met 2017 (21,6%) is groot. "Vooral vanaf periode 4 is er een groot gat met 2017", zegt onderzoeker Sjanny van Beekveld. "De acties zijn dieper. 1+1 gratis is geen uitzondering meer en supermarkten volgen de steeds agressievere methoden van concurrenten."
"Gewenning en gerichter gepromoot"
Als andere mogelijke oorzaken noemt IRI dat consumenten gewend raken aan promoties en dat supermarkten gerichter promoten. Van Beekveld: "Datagedreven supermarkten kunnen gerichter en effectiever promoten." Met name in cola, koffie en bier is de promotiedruk hoog. "Klanten lopen alleen nog van promo naar promo. Een kratje bier moet minder dan een tientje kosten om klanten te trekken. En cola heeft het lastig door de suikerdiscussie."
Niet lager in 2019
In 2019 zal de promotiedruk niet lager liggen, denkt Van Beekveld. "Met 1+2 gratis om de hoek en een negatief consumentenvertrouwen zal het eerder weer stijgen. De wettelijke beperkingen op bierpromoties kunnen nog effect hebben, verder zien wij geen indicator dat het percentage terugzakt."
Bron: Distrifood.nl