Q&A: Aparte prijsaanduiding voor verschillende maten flesjes?


Verplichte prijs per meeteenheid aanduiding

Het KB van 7 februari 2000 voorziet dat supermarkten en speciaalzaken, naast de verkoopprijs, ook de prijs per meeteenheid moeten aanduiden in de winkel zelf en op alle reclame (de prijs voor een kilogram, een liter, een meter, een vierkante meter of een kubieke meter van het product).

Die prijs moet op het product zelf of op de verpakking ervan worden aangeduid. Wanneer er geen twijfel is omtrent het product waarop die prijs van toepassing is, mag de aanduiding in de onmiddellijke nabijheid van het product worden aangeduid. Voor de producten die tegen eenzelfde prijs te koop worden aangeboden en samen worden uitgestald, mag één enkele prijs worden aangeduid, ook al gaat het om niet identieke producten.Voorwaarde is wel dat er omtrent de producten, waarop de prijs betrekking heeft, geen onzekerheid kan bestaan.

De prijs per meeteenheid hoeft niet te worden aangeduid als deze identiek is aan de verkoopprijs. Voor los verkochte producten hoeft alleen de prijs per meeteenheid te worden aangeduid.

De aanduiding van de prijs per meeteenheid is niet verplicht voor de volgende voedings- en niet-voedingsproducten :
• de producten geleverd naar aanleiding van een dienstverlening;
• de producten te koop aangeboden door toedoen van automatische verdelers, uitgezonderd de geautomatiseerde winkels die producten van verschillende aard aanbieden;
• de voorverpakte producten die te koop aangeboden worden met een aankondiging van een prijsvermindering omdat ze aan snel bederf onderhevig zijn;
• de producten die (zoals in hotels, restaurants, drankslijterijen, ziekenhuizen, kantines en soortgelijke inrichtingen) te koop worden aangeboden en ter plaatse verbruikt;
• de producten opgenomen in bijlage III van het koninklijk besluit van 26 januari 1976 (fruit en groenten verkocht per stuk of per bundel, kistje, enz…, vlees en vleeswaren, wild en gevogelte, zeevruchten met uitzondering van mosselen, vers gebak en bakkerijproducten,… );
• de geconditioneerde wijn in flessen van 75 cl;
• de voorverpakte snoep, snacks en ijsjes die per stuk te koop aangeboden worden met het oog op onmiddellijke en gehele consumptie;
• het assortiment van producten aangeboden in een fantasieverpakking, normaal bestemd om als geschenk aangeboden te worden.

Er geldt bovendien een algemene afwijking toegestaan voor voorverpakte producten in vooraf bepaalde hoeveelheden die te koop worden aangeboden door kleinere winkels die over een netto verkoopoppervlakte gelijk aan, of minder dan 150 m2 beschikken.

De volledige wettekst nalezen? Zie https://economie.fgov.be/nl/themas/verkoop/prijsbeleid/prijsaanduiding

Gerelateerde artikels

Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
Optreden tegen buurtbewoners die zich systematisch parkeren op jouw parking?
“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”

Actueel

Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
Optreden tegen buurtbewoners die zich systematisch parkeren op jouw parking?
“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy