Retailplatforms zetten complete sector voor transitienoodzaak


Het gaat volgens Molenaar allemaal om klantendata. Uitbaters van online marktplaatsen weten meer van de klanten dan zij delen met andere verkopers. “Dat geeft ze een oneerlijk concurrentievoordeel. Zij kunnen hun klanten een beter aanbod doen dan andere leveranciers.” Molenaar schetst in zijn jongste boek de onvermijdelijke en alles ontwrichtende opkomst van de platformbedrijven als Uber, Zalando en Thuisbezorgd.

“Platforms worden de belangrijkste bedrijven”, zegt Molenaar. “En omdat er in elke markt maar ruimte is voor één dominante speler, kunnen zij sterk bepalen wat er in hun markt gebeurt.” Maar er zitten grenzen aan die macht en Molenaar verwacht de ingrepen van de Europese Commissie om uitwassen van die dominantie aan te pakken.

De Europese Commissie bekijkt momenteel de dubbele rol van Amazon. Dat bedrijf is zowel uitbater van een retailplatform, alsook verkoper op de eigen marktplaats. In die eerste rol verzamelt het bedrijf waardevolle data over bezoekers, die het niet allemaal deelt met andere verkopers. Molenaar maant ook retailplatforms zoals Bol.com aan tot voorzichtigheid met betrekking tot het delen van transactiegegevens. Verder benadrukt hij dat er in de platformeconomie slechts ruimte is voor één dominante speler per markt, met een marktaandeel van grofweg 70%. “Met zo'n machtige positie kunnen zij de prijzen vaststellen. Kijk naar Thuisbezorgd.nl, dat zelf bepaalt dat zij 13% commissie rekent. Daar kun je geweldig tegen ageren. Anderzijds, door die machtspositie zorgen ze wel dat jij als aangesloten restaurant gemiddeld €80.000 meer omzet hebt per jaar”, aldus Molenaar.

“Mijn conclusie is dat we naar een vraageconomie evolueren. Dat wil zeggen dat de klant bepaalt en niet de producent of verkoper. Door de data en interactie van een platform ken je de behoeften van een klant veel beter. Traditionele bedrijven moeten gaan samenwerken. Een voorbeeld: jij verkoopt buggy's. Dan moet je weten wanneer een kind twee jaar is geworden. Vroeger had je een winkel en dan kwam iemand binnen die zei: ‘Mijn kind is twee geworden en ik heb een buggy nodig’. Maar nu kun je samenwerken, bijvoorbeeld met een partij die babyvoeding of babykleding verkoopt. Dan kun je veel eerder weten wanneer het kind twee wordt en precies op het juiste moment een buggy aanbieden. Voor de klant is dat ook fijner, omdat hij alle babyspullen op één plek vindt. Dat is de kracht van een platform. Jammer genoeg lukt dat ze vaak niet. Veranderen is ook heel moeilijk, maar ze moeten hierin meegaan, anders zijn ze weg. In de toekomst gaat de concurrentiestrijd tussen platforms gaan, niet tussen de andere bedrijven.”

 

 

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy