Stijgend marktaandeel én aantal aankoopmomenten voor buurtsupermarkt

Nieuws

Belgische gezinnen gaven in 2017 gemiddeld minder geld uit aan voeding en dranken en evenveel aan verse voeding als in 2016. De Belg sprong namelijk bewuster om met voedsel en verminderde het aantal winkelbezoeken.

In 2017 besteedden de Belgische gezinnen 25,8 miljard euro aan voeding, dranken, huishoud- en verzorgingsartikelen of 0,5% minder dan het jaar voordien.

De versmarkt deed het iets beter en bleef stabiel op 11,2 miljard euro. Rekening houdend met de voedingsinflatie van 1,2% koopt de Belg al enkele jaren op rij minder verse producten. Als gevolg van het groeiende duurzaamheidsbesef springt de Belg verstandiger met voedsel om. Bovendien blijft het dalende aantal winkelbezoeken de totale aankopen negatief beïnvloeden. Vorig jaar gingen er 2 aankoopmomenten verloren. Het jaarlijkse aantal winkelbezoeken bedraagt nu gemiddeld 151 keer per jaar. In 2002 was dit nog 202 keer.

Het kanaal dat het meest te lijden heeft onder het dalende aantal winkelbezoeken is de speciaalzaak. In dit kanaal verminderde het aantal bezoeken sinds 2008 met 40%. Een groei van het aantal aankoopmomenten was er voor de buurtsupermarkt. Op lange termijn winnen de ‘overige’ kanalen met onder andere de e-commerce terrein al blijft het marktaandeel van e-commerce voor voeding beperkt.

Buurtsupermarkt winnen marktaandeel

De absolute marktleider in de versmarkt blijft DIS 1, zeg maar de hypermarkt en de klassieke supermarkt. DIS 1 bereikte in 2009 met 48% zijn hoogste aandeel maar zakt nu tot 45,2%. Vorig jaar verloor dit kanaal bijna één procentpunt.

Hard discount is de grootste groeier. Sinds 2011 wint dit kanaal jaar na jaar terrein. Het marktaandeel van hard discount in de versmarkt steeg vorig jaar met 0,8 procentpunt naar 20,6%. Het is hiermee de nummer twee in het retaillandschap vóór de buurtsupermarkt maar ver achter DIS 1.

Het marktaandeel van de buurtsupermarkt nam, vorig jaar, de grootste sprong van 15,8 naar 17,2%. Deze winkelformule was tot 2013 een continue groeier en kende daarna enkele mindere jaren om vorig jaar dus fors te groeien. Het kon in alle bevolkingsgroepen meer kopers aantrekken maar de grootste omzetstijging boekte de buurtsupermarkt bij de 40-plussers.

De grootste verliezer is echter de speciaalzaak. Dit kanaal ziet zijn marktaandeel in tien jaar tijd krimpen van 14,9 naar 9%. De openbare markt deelt ook in de klappen en verliest, na enkele jaren van stabilisatie, verder terrein en zakt richting 2% marktaandeel. Het dalend aantal winkelbezoeken laat zich in de speciaalzaak het sterkst voelen.

Hier vind je het volledige artikel met grafieken.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1366)

3 nieuwe smaken van Maytea

Nieuws Productnieuws

Het ijstheeassortiment MayTea combineert authenticiteit met natuurlijkheid. Aan het begin van het nieuwe lenteseizoen wordt het gamma uitgebreid met drie nieuwe smaken: Zwarte Thee van braambessen- en bosbessenmaak, Groene Thee met jasmijnsmaak en Groene thee met yuzu- en citrussmaak.
Lees meer ››

Bescherm je tegen cybercriminelen!

Nieuws

Buurtsuper.be hoort steeds meer klachten van leden over cybercriminaliteit. Deze relatief nieuwe vorm van criminaliteit kan grote gevolgen hebben voor je bedrijf. Met deze cyberscan en -kit kan je je nu beter beschermen.
Lees meer ››