‘Superant’ opvolger van supermarkt?

Nieuws

Het FSIN verwacht in de komende jaren een doorbraak van het fenomeen ‘superants’ (supermarkt & restaurant). Dat is een kruising tussen de functies van supermarkt en restaurant.

Volgens het Nederlandse FoodService Instituut steeg de omzet van bedrijven die maaltijden thuisbezorgen naar €1,7 miljard. Binnen dit segment zorgen de retailers voor een jaaromzet van €1,4 miljard. Vooral de convenience stores doen het goed en alleszins beter dan supermarkten, speciaalzaken en horeca.

“Alleszins staat vast dat de consument, vooral de jongere generatie, steeds meer kiest voor gemak en luxe”, aldus FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. “De consument laat zowel zijn boodschappen (stijging 29%), als maaltijden (stijging 13,4%) vaker thuisbezorgen. Het klassieke supermarktmodel van weekboodschappen komt zo onder druk te staan.”

Het feit dat de gemiddelde consument bereid is om meer geld uit te geven voor zijn voedings- en genotmiddelen heeft – los van prijsstijgingen – te maken met zeven verschillende factoren:

1.We leven vaker in éénpersoons huishoudens. Ook gezinsleden die wel in een meervoudig huishouden thuishoren, leven toch 3 dagen per week alsof ze een éénpersoons huishouden zijn.

2.We gaan vaker naar een winkel om snel iets gemakkelijks te halen.

3.We kopen meer luxeartikelen, ook voor thuis.

4.De consument gebruikt ‘food’ voor zijn levensstijl. Hij komt graag op plekken waar iets te beleven valt en hij eet vaker buitenshuis in plaats van zelf te koken.

5.Er is veel meer aanbod in horeca, waarmee de consument op ideeën gebracht wordt.

6.We gaan vaker en graag naar buiten en verblijven op terrassen.

7.We consumeren vaker ‘iets tussendoor’.

Het FSIN verwacht in de komende jaren een doorbraak van het fenomeen ‘superants’ (supermarkt & restaurant). Dat is een kruising tussen de functies van supermarkt en restaurant. “In andere Angelsaksische landen zijn ‘grocerants’ (zoals ze daar heten) al veel verder ontwikkeld”, aldus Grievink van FSIN.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1382)

Interview met schrijver van hét marketingboek van 2018

Nieuws

Super magazine sprak met Rachid Lamrabat. Hij helpt bedrijven om hun marketing af te stemmen op de nieuwe consument. Zijn boek ‘Etnomarketing’ werd verkozen tot BAM Marketing Book of the Year 2018. Hij is spreker op ons marketingcongres in april. Lees hier, bij wijze van voorproefje, alvast het interview...
Lees meer ››