Supermarkten pakken plastic aan


Het doel om het aantal verpakkingen met een vijfde terug te dringen is ambitieus, zegt manager duurzaamheid Marieke Doolaard van CBL (Het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel) tegen de NOS. “De trend is momenteel juist meer verpakkingen.” Dat komt volgens haar door het toenemende aantal eenpersoonsverpakkingen als gevolg van de vergrijzing en de groeiende vraag naar kant-en-klaarmaaltijden. “Wij gaan dus met onze ambities tegen die trend in.”

Groente en fruit worden als eerste aangepakt, omdat daar volgens Doolaard de meeste winst te behalen valt. Niet alle verpakkingen kunnen daar worden geschrapt, bijvoorbeeld omdat het kwetsbare producten zijn. “Maar daar willen we toch snel stappen maken om minder en andere verpakkingsmaterialen te gebruiken.”

Milieu Centraal vindt twintig procent minder ‘niet heel veel in vijf jaar’. Albert Heijn en Plus spraken eerder al over 25 %, stipt directeur Vera Dalm van de voorlichtingsorganisatie aan. “Dus ik hoop dat de rest de lat snel hoger gaat leggen.” Ze betreurt het vooral dat het CBL alleen afspraken heeft gemaakt over de huismerken, terwijl met grote A-merkfabrikanten nog niets is geregeld.

Bron: retailtrends.be 

Gerelateerde artikels

Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Waarom ook Jumbo steeds meer winkels zelfstandig maakt
1+1 gratis: ook Colruyt springt op de kar

Actueel

Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Waarom ook Jumbo steeds meer winkels zelfstandig maakt
1+1 gratis: ook Colruyt springt op de kar
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy