Totaalverbod op reclame voor alcohol?


De onderzoekers pleiten voor een verbod op alcoholmarketing op tv, radio, reclameborden, in kranten en tijdschriften en op alle digitale media. Ze vragen ook dat de Jupiler Pro League een nieuwe sponsor moet zoeken en dat cafés geen happy hours meer mogen organiseren. UGent promotor Tom Decorte en zijn collega's kwamen tot die conclusie door de impact van alcoholmarketing in verschillende Europese landen met elkaar te vergelijken. 

Hoe zorg je er voor dat mensen verantwoordelijk omgaan met alcohol? In de praktijk betekent dat volgens de Hoge Gezondheidsraad niet meer dan tien glazen bier of wijn per week. Hoe meer alcoholreclame je ziet, hoe positiever je volgens de onderzoekers ten opzichte van alcohol staat en hoe groter de kans bestaat dat mensen de schadelijke effecten van alcohol onderschatten. 

Hoeveel Belgische consumenten gemiddeld blootgesteld worden aan reclame voor alcoholische producten, is moeilijk in te schatten. Recente cijfers van de Unie van Belgische Adverteerders (UBA) wijzen uit dat in 2018 4,2 miljard euro besteed werd aan offlinereclame. Chris Van Roey van de UBA noemt de oproep tot verbod naïef. "Als je echt iets wil verbieden, verbied dan het product. Een totaalverbod op reclame is hypocriet." De kans dat er zo een algemeen verbod op alcoholreclame komt, zal van de volgende minister van Volksgezondheid afhangen. De huidige, Maggie De Block (Open Vld), loopt niet warm voor zo'n verbod. "Verbieden om te verbieden, haalt nauwelijks iets uit. Niet iedereen die al eens een fles wijn of een pintje koopt in een nachtwinkel is een probleemdrinker of toekomstig alcoholist."

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy