Trends in ontbijten: gezonder en buitenshuis


Die verandering wordt vooral veroorzaakt door millennials. Van alle leeftijdsgroepen geven zij verreweg het meeste uit aan het ontbijt. Een vijfde van hen ontbijt minstens één keer per week buitenshuis*. Ze kopen hun - snelle en gezonde - ontbijt vooral in de supermarkt en ontbijten onderweg, in de auto of in de trein.

De belangrijkste drijfveer om buitenshuis te ontbijten is tijdwinst en gemak. 28% van de consumenten noemt tijd als motief voor een ontbijt buiten de deur*. Deze gehaaste consument past zijn leefpatroon niet aan, hij verwacht dat zijn winkelier oplossingen biedt voor zijn probleem. Bij het ontbijt onderweg draait het om ‘snel, en gemakkelijk’. On-the-go ontbijten en handige verpakkingen zijn dus cruciaal.

Supermarkten zullen profiteren van deze trend. Zowel millennials, snelontbijters als stadsbewoners geven aan regelmatig bij de supermarkt hun ontbijtje te halen. Supermarkten op A-locaties kunnen hier meer op inspelen door hun openingstijden aan te passen en het consumenten nog gemakkelijker te maken om snel een ontbijtje mee te nemen.

Gezonder
Bij Spar Colruyt groep stellen ze vast dat er ook gezonder wordt ontbeten. “De stijging in havermout en muesli, en meer specifiek de granola, blijft zich verder zetten ten koste van de klassiekere ontbijtgranen”, vertelt persverantwoordelijke Silja Decock.

Ook het ‘gezonder’ brood en desembrood zitten in de lift. De groep ziet in haar Spar-winkels alleszins de bakkerijafdelingen stijgen. “Dit is in lijn met de evolutie in de sector. Steeds meer bakkers sluiten hun deuren en de klanten vinden hun weg naar de supermarkt.”

In het koffie assortiment doen de ‘single serve’ producten, type Nespresso en Dolce Gusto, het goed, ten koste van de gemalen koffie en pads. Ook de verkoop van koffiebonen stijgt. Thee blijft een kleine markt, maar kende wel een stijging in het afgelopen jaar.

“De trend 'gezondheid' en 'bewuster eten' manifesteert zich ook in de ontbijtrayon en dat zie je in het aanbod", aldus Silja. “Granola doet het zeer goed en er ontstaan varianten op. De granola van 'La Favo' bijvoorbeeld. Die zijn sinds kort bij ons verkrijgbaar. Dit is een granola waar Belgische quinoa in verwerkt is en zo meer vezels en eiwitten bevat.”

* Bron: FSIN Food Shopper Monitor 2019 ‘Veranderende eetmomenten’ van het Food Service Instituut Nederland (FSIN).

Gerelateerde artikels

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf

Actueel

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy