Uitgekiend assortiment bij Hildes Kaasboetiek


SuperMAG

Als kind droomde Hilde er al van om ooit haar eigen zaak uit te baten. Die droom werd werkelijkheid toen ze als zeventienjarige drie jaar in de leer ging bij kaasmeesters José en Dirk Van de Walle in Tielt. Ze leerde er de stiel van het kaasrijpen en -verkopen en startte na haar studies een eigen kaasspeciaalzaak: Hildes Kaasboetiek in het Oost-Vlaamse Deinze.

Nu, vierentwintig jaar later vertelt ze gedreven maar bescheiden dat ze er meteen voor koos om de kazen ook zelf af te rijpen. “Ik had veel geleerd bij de Kaasmeesters Van de Walle, en dacht wel genoeg over de stiel te kennen. Ondertussen heb ik uiteraard nog veel meer bijgeleerd. Als tweeëntwintigjarige starter mis je toch wel de nodige ervaring.”

Ondertussen haalde Hilde het diploma van Kaasmeester en behaalde ze – na een grondige evaluatie – het label van ‘Erkend Kaasrijper’. Maar bijleren doet ze nog steeds, onder andere dankzij haar lidmaatschap bij de Belgische Kaasridders Vereniging. Ze bezoekt ook regelmatig kaasmakers in binnen- en buitenland. “Ik leer nog elke dag bij. Dat is het leuke aan de job, dat je altijd nieuwe dingen blijft ontdekken”, vertelt ze.

Ambachtelijke kazen
Hildes Kaasboetiek biedt de klanten een groot assortiment van Belgische kazen. Maar ook voor Franse, Zwitserse, Italiaanse, Nederlandse, Spaanse en Engelse kazen kan je in de kaasspeciaalzaak terecht. Hilde specialiseerde zich doorheen de jaren in ambachtelijke kazen, die nog op de boerderij vervaardigd worden. Ze heeft ook een zwak voor ‘au lait cru’ kazen, gemaakt van rauwe melk. “Deze hebben een veel rijpere smaak dan de kazen die gemaakt worden met gepasteuriseerde melk”, zegt ze. “Iedere kaas is eigenlijk een stukje cultuur. De meeste ben ik zelf eerst gaan proeven bij de producerende landbouwers.” Hilde rijpt haar kazen af in verschillende rijpingskamers en volledig op ambachtelijke wijze.

“Ik doe dit door rekening te houden met de juiste temperatuur en luchtvochtigheid, tot de kaas perfect op smaak is. Een goede rijping haalt het beste in de kazen naar boven. Wij maken er een punt van om enkel kazen aan te bieden als ze à point zijn, het moment waarop je volop kan genieten van hun eigenheid en smaak.”

Belgische kazen
Het is echter door haar uitgebreid assortiment van Belgische kazen, dat ze de prijs voor Mooiste kaastoog wist binnen te rijven. “Toen ik begon, vond ik de Belgische kazen eerlijk gezegd allemaal een beetje hetzelfde smaken. Het waren vooral ‘paterskazen’. Nu is er veel meer variatie. Je hebt zowat alle kaasfamilies in het assortiment: schapenkaas, geitenkaas, schimmelkazen …”

In haar winkel zie je meteen hoe ze inzet op dat Belgische assortiment. Alle Belgische kazen liggen in een aparte toog. “In het begin was het wel wat zoeken voor de klanten. Omdat hun favoriete kaas nu elders ligt. Maar anderzijds worden ze er wel attent op gemaakt welke kazen uit ons land komen. Dat appreciëren ze wel.” Haar strategie om meer aandacht te geven aan de Belgische kazen, werkt. “Ik heb klanten die nu echt bewust kiezen voor een Belgische kaas. Ik merk trouwens dat er sowieso meer aandacht is voor de herkomst van producten, en dat er vaker wordt gekozen voor iets dat lokaal of Belgisch is.”

Creatieve toog
Opvallend is ook haar creatieve en leuke presentatie van de Belgische kazen, zoals een landkaart met de locaties van de producenten en originele wegwijzers. Vooral het Atomium, opgebouwd uit lege kaasdoosjes, springt in het oog. “Ik ben op het idee gekomen om een Atomium te maken”, lacht Hilde, “maar een van mijn medewerkers is afgestudeerd als kleuterleidster en die knutselt graag. Zij kwam met het idee om het op te bouwen met kaasdoosjes.”

Hilde doet nagenoeg alles alleen in de zaak. Ze heeft enkel een parttime medewerker in het weekend en enkele flexi-jobs en jobstudenten die komen helpen op drukke momenten. “Ik heb goeie helpers. Ze draaien allemaal al lang mee in de zaak. Mijn flexi-jobber is hier nog als zeventienjarige student begonnen. Ondertussen is ze zesentwintig en werkt ze hier nog steeds.”

Ruim assortiment
Hilde denkt dat haar ruim assortiment toch ook wel heeft meegespeeld in de keuze van de jury voor haar kaastoog. “We zijn gespecialiseerd in rauwmelkse en ambachtelijke kazen, die vaak ook wat duurder zijn. Ik heb klanten die daar speciaal voor naar hier komen, soms van ver. Maar ik heb ook cliënteel dat gewoon de kaas voor op hun boterham komt kopen.”

Bij Hildes Kaasboetiek vind je ook charcuterie, tapas, wijnen, brood … en dat is een weloverwogen keuze. “Ik tracht alles aan te bieden wat je nodig hebt voor je avondeten of voor een feestje. Dan hoef je niet meer naar de slager of de supermarkt.” Haar tapasschotels zijn ook zeer populair bij de klanten. “We hebben een verwenbox gemaakt met kaas, vlees en tapas. Die worden nu in de zomer veel gekozen. Kaas is toch eerder een winterproduct. Je moet je aanpassen aan elk seizoen en altijd eens iets nieuws doen.”

A point en variatie
Heeft ze nog tips voor buurtsupers en andere kaasverkopers? “Zorg dat alles mooi en vers in je toog staat. En al wat je zelf niet in je mond zou steken, mag je ook niet in je toog of op een kaasplank leggen.” Heel logisch maar volgens haar maken veel beginnelingen die fout. “Het doet natuurlijk pijn om dingen weg te gooien. Maar ik zeg altijd half goed is niet meer goed.” Nog belangrijker misschien is er voor zorgen dat alle kazen à point zijn. “De klanten komen naar je zaak voor lekkere kazen. Niet voor producten die nog een week in hun koelkast moeten liggen.”

Bij Hildes Kaasboetiek is de toonbank ook elke week weer anders. Je vindt er constant nieuwe producten en nieuwe kazen. “De meisjes die komen helpen, weten dat ze eerst even in de toonbank moeten kijken naar de nieuwigheden én proeven. Constant variatie in je aanbod brengen is ook een sleutel tot succes.”

Werkpuntjes
Hilde vertelt dat ze normaal niet meedoet aan wedstrijden, daar heeft ze te weinig tijd voor. Een mailtje van Ann Wayenberg, de expert voedselveiligheid bij Buurtsuper.be, wist haar toch te overtuigen. Drie weken na haar inschrijving kreeg ze een eerste mystery shopper over de vloer. In totaal kwamen er drie mystery shoppers langs. “Van al die bezoeken hebben we verslagen gekregen met werkpuntjes, bijvoorbeeld dat we meteen de plastic folie terug rond de kazen moeten doen, ook wanneer het druk is. En hier en daar ontbrak een prijsje op de kazen. Kleine dingen, maar wel terecht natuurlijk. Ondertussen staan de prijsjes er wel op!”

Ze zegt ook dat ze dankzij de wedstrijd over haar zaak, aanbod en presentatie heeft nagedacht. Wat al een belangrijk positief gevolg is. Dat ze de prijs ook effectief zou winnen, had ze zeker niet verwacht. “Ik ben er uiteraard wel heel blij mee. We gaan de nodige aandacht geven aan de erkenning in de winkel, via de website en onze Facebook pagina. De klanten hebben ook erg meegeleefd. Ze vroegen al of ze ergens konden stemmen”, vertelt Hilde trots. “En nu ik gewonnen heb, zijn ze ook fier. Dat geeft een leuke sfeer in de winkel.”

Gerelateerde artikels

Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
In de bak met je vuilnis
Evenwicht is key

Green Deal ‘Eiwitshift op ons bord’

Evenwicht is key

3 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy