Vanessa Abbeel, PMO: “Een job in de verkoop vertrekt vanuit attitude en persoonlijkheid.”

Nieuws

PMO, het opleidingsinstituut van Buurtsuper.be, organiseert opleidingen voor werkzoekenden met de ambitie om in een supermarkt te werken. We vroegen aan opleidingscoördinator, Vanessa Abbeel, welke kwaliteiten een goede winkelmedewerker heeft en waarom iemand kiest voor een job in een supermarkt. Lees hier het interview uit ons Super magazine.

De opleiding ‘Verkoopmedewerker’ is een voltijdse dagopleiding. De cursisten krijgen een afwisselende opleiding met veel aandacht voor praktijk en individu. Thema’s die aan bod komen zijn sollicitatietraining, communicatietechnieken, klantvriendelijkheid, klantentypologie, verkooptechnieken, kassa, winkelpresentatie en productkennis.

De opleiding duurt in totaal acht weken, met vier dagen stage tijdens de opleiding. Na de opleiding volgen nog eens vijf weken stage in een winkel naar keuze. “Het is dus een voltijdse bezigheid voor de cursisten”, zegt opleidingscoördinator Vanessa Abbeel. “Ze verwachten zich daar niet altijd aan. Eén dag in de week is er geen les, maar die dag hebben ze nodig om te solliciteren voor hun stage of om hun eindwerk te maken.”

Waarom kan een job als verkoopmedewerker interessant zijn voor iemand die laaggeschoold is?
“Een job in de verkoop vertrekt vanuit een attitude en een persoonlijkheid, veel minder vanuit technische kennis. Anderzijds zeggen winkeluitbaters vaak dat sollicitanten niets moeten kennen. Ze moeten gewoon op tijd komen en ‘twee handen aan hun lijf hebben’. Maar van de mensen die de opleiding starten, horen we toch dat het niet is gelukt om een job als verkoper te vinden. Er wordt immers voorrang gegeven aan iemand die wel ervaring heeft. Dus zo’n opleiding helpt dan wel.”

Wie mag zich aangesproken voelen door een job in een supermarkt?
“Iemand die sociaal is en gemakkelijk contact zoekt met mensen. En zeker ook iemand die veel afwisseling zoekt in een job. De beste profielen die we binnenkrijgen zijn trouwens mensen uit de horeca. Dat zijn mensen die liever geen avonden of nachten meer werken, maar wel nog een job met veel sociale contacten zoeken. Dan is de verkoop een goed alternatief. We merken ook dat voor mensen met een gezin, het eenvoudiger is wanneer de kinderen al wat ouder zijn. Vergeet niet dat je in een supermarkt soms vroeg of laat en meestal in het weekend moet werken. Daar moet je je ook op kunnen organiseren.”

Zijn er nog misvattingen over de job?
“Er zijn in de infosessies, die we organiseren voor de opleiding, altijd mensen die denken dat ze niet in het weekend zullen moeten werken. Omdat ze bijvoorbeeld deeltijds willen werken. Of die denken dat het een lichte en gemakkelijk job is. ‘Het is toch maar in een winkel staan’, zeggen ze dan. Na enkele weken opleiding horen we touwens vaak van onze cursisten dat ze nu helemaal anders kijken naar winkelpersoneel. Ze beseffen dan dat het best wel een intensieve job is. Ze betrappen zich er dan ook op dat ze zich storen aan een doos die verloren staat in een supermarkt, aan iemand die niet vriendelijk is of aan personeel dat staat te roddelen. Tijdens de opleiding worden ze zich heel bewust van wat hoort en niet hoort in een winkel. Dat is wel mooi om te zien.”

Waar focussen jullie op tijdens de opleiding?
“De dingen die we aanleren hebben vooral met attitude te maken, communicatietechnieken en klantvriendelijkheid, bijvoorbeeld. Maar we werken evengoed aan een aantal technische, praktische zaken. Bijvoorbeeld hoe je met geld omgaat en met een kassa werkt. Het omgaan met het geld van andere mensen, geeft toch altijd wel wat stress. Maar eens ze dat hebben geoefend, krijgen ze wel het nodige zelfvertrouwen.”

Vinden de cursisten gemakkelijk stageplaatsen?
“In sommige winkels hebben we constant stages lopen. Die uitbaters zijn echt vragende partij omdat ze weten dat de opleiding echt wel goed is. Een belangrijk voordeel is dat de cursisten een eindwerk moeten maken over de winkel waar ze stage lopen. Ze moeten bijvoorbeeld een winkelplan maken en weten dus op voorhand heel goed wat waar staat. Voor een supermarkt moeten ze ook een analyse maken van de concurrentie en drie winkels vergelijken op vlak van prijs, uitstalling, klantvriendelijkheid, afhandeling aan de kassa ... Dat maakt dat ze meteen een zicht hebben op de sterke punten én de werkpunten van de winkel waar ze stage doen.”


Ben je op zoek naar personeel en wil je je team versterken met een goed opgeleide stagiair? Check dan via de website www.pmocvba.be/werkzoekend of er dit jaar nog opleidingen in jouw regio plaatsvinden of neem contact op met Vanessa Abbeel via vanessa.abbeel@pmocvba.be of tel. 02 212 26 51. 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1694)

Plastic kassazakjes: engagementen sector gaan verder dan wet

Nieuws

Sinds juni van dit jaar is het Vlaams verbod op het gratis verdelen van plastic kassazakjes officieel van kracht. Strikt wettelijk gezien mogen winkels hun voorraden nog uitdelen tot het einde van dit jaar. UNIZO, Buurtsuper.be en Comeos roepen hun leden nu echter al op om geen plastic zakjes meer te verdelen aan de kassa.
Lees meer ››

Medewerkers in buurtsupers maken het verschil

Nieuws

Al 55 jaar staat Christiane Goossens (76) - ‘madame Goossens’ voor collega’s en klanten - in Aalst achter de supermarktkassa. Het is voor medewerkers zoals Christiane, dat Buurtsuper.be dit jaar het personeel centraal zet tijdens haar imagocampagne.
Lees meer ››