Wat kost een gezellige en leuke buurtsuper?

Nieuws

Er zijn nog zekerheden in het leven: Test Aankoop onderzocht naar jaarlijkse gewoonte de prijzen van de supermarkten en Colruyt komt als goedkoopste uit de enquête.

Voor haar jaarlijkse supermarktenquête vergeleek de consumentenorganisatie 24.000 prijzen van 302 populaire producten over de periode januari-september. Interessante conclusie: “Onze boodschappen werden het afgelopen jaar niet echt duurder, met dank aan de concurrentie tussen de supermarkten die harder is geworden”, zegt woordvoerder Simon November. “Als Colruyt in de buurt ligt van een Albert Heijn, dan volgt de discount of duikt ze zelfs onder de prijs van Albert Heijn.”

Dat betekent wel dat de prijs van eenzelfde product kan variëren van de ene Colruyt tot de andere. De huismerken zijn echter hét strijdtoneel waarop de ketens elkaar beconcurreren. Lidl is de goedkoopste, maar voelt de hete adem van Aldi in de nek. Beide discounters hebben een respectabele voorsprong op Colruyt en Albert Heijn voor wat de huismerken betreft.

De Test Aankoop enquête zegt echter niets over de kwaliteit van de producten, noch over het winkelcomfort of het personeel. “Allemaal aspecten die ook meespelen bij de keuze van een supermarkt”, erkent echter Test-Aankoop, dat 7.000 consumenten bevroeg. Daaruit blijkt dat de meeste mensen hun supermarkt kiezen om praktische redenen, bijvoorbeeld omdat hij vlakbij ligt of omdat ze er dagelijks passeren.

Mensen die vaak naar Albert Heijn, Aldi, Colruyt en Lidl gaan, doen dat hoofdzakelijk voor de prijs. Bezoekers van Carrefour hypermarkt en Makro vallen dan weer voor het uitgebreide productaanbod; die van Delhaize voor de aangename winkelervaring. Het onderzoek maakt op dat vlak ook geen onderscheid tussen supermarktketens en de zelfstandige buurtsupermarkten.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1863)

Steun de Winkelhier-campagne

Nieuws

8 miljard euro. Zoveel hebben we vorig jaar geïnvesteerd in het buitenland en niet in onze eigen samenleving. Investeer in jobs en mensen uit je buurt, niet in dozen uit het buitenland! Als Belgische ondernemer draag jij ook bij tot de doelen van de Winkelhier-campagne. Steun daarom deze actie en verspreid de boodschap.
Lees meer ››